Bruce Daisley: Radosť z práce

Žijeme v dobe, keď z každej strany počúvame, ako na nič nie je čas. Mobilné telefóny sú  našimi najlepšími priateľmi a celodenné spojenie s prácou je akousi normou. Je to však znak pozitívnej zmeny? Dokážeme sa ešte z práce radovať alebo nám prináša len stres a zlé sny?

Napriek tomu, že robota je niečo, čomu venujeme veľkú časť nášho života, mnohokrát sa v nej necítime príjemne. Berieme ju ako nutné zlo. No kniha Radosť z práce sa pokúsi tento stav zmeniť. Autor Bruce Daisley sa pomocou jednoduchých rád a postupov pokúsi prebudiť stratený zápal do práce.

Čitateľ dostane súbor tridsiatich spôsobov, ako napraviť pracovné návyky a zamilovať sa opäť do svojho povolania. Zrozumiteľnými radami nasmeruje k postupom, ktoré povedú k efektívnejšiemu využívaniu pracovného času. Na konci každej kapitoly je niekoľko postrehov, ako odporučený postup modifikovať na svoje pomery. Navyše, rady sú podložené dôkazmi v podobe empirického skúmania vedcov. Všetko opísané nekomplikovaným spôsobom, aby boli pochopiteľné pre každého.

Kniha je rozdelená na tri veľké celky, a to dobitie, súhra a bzukot. Prvá kapitola sa venuje procesu zotavenia. Spôsobom, ako dobiť baterky a svojou energiou nakaziť aj zvyšok pracovného tímu. Pomôcť nielen sebe, ale aj kolegom, a tak spoločne vykročiť k tvorivejšej a spokojnejšej prítomnosti v práci. Celok tvorí 12 rád. Dozviete sa napríklad, či je stres skutočne hnacím motorom k lepším výkonom, ako stimulovať tvorivé myslenie, prečo je dôležitý oddych, či z akého dôvodu je potrebné si vyčleniť čas na hlbokú prácu.

„Keď má tvorivosť hlaveň na spánku, väčšinou skončí s prestrelenou hlavou.“

Druhá kapitola pojednáva o zbližovaní tímov. Autor ponúka 8 postupov, ktoré pomáhajú budovať dobré vzťahy na pracovisku, a tak prispievajú k tvorbe nových nápadov. Objasňuje, ako zabrániť pocitom osamelosti, či prispieť k znižovaniu stresu, a tým aj k nárastu produktivity. Jedná sa o úplne jednoduché rady, napríklad ako vytvoriť dostatok príležitostí na interakcie členov, prečo upustiť od veľkých zdĺhavých porád a nezabudnúť na príjemné privítanie nových členov tímu, či ako ovplyvňuje tímy fungujúci empatický manažment.

Keď už je firma zotavená a panujú na pracovisku dobré vzťahy, môže sa prejsť k bzukotu. Tvoria ho dva základné piliere, a to pozitívny afekt a psychologická istota. Ich súhra vedie k tvorbe energických tímov. Autor uvádza 10 metód, vďaka ktorým je ich možné vybudovať v každej firme. Nájdete tu vysvetlenie, prečo sa vyplatí udržiavať malé tímy, zavádzať hackerský týždeň, zakázať prítomnosť telefónov na schôdzkach, podporovať rôznorodosť myslenia, predvídať možné chyby, a ďalšie.

Pracovný život do veľkej miery ovplyvňuje aj naše fungovanie v súkromí. Preto je nesmierne dôležité, aby sme sa cítili na svojom pracovisku spokojne a mali dobré vzťahy s kolegami. Kniha Radosť z práce môže prispieť k takémuto prostrediu. Aj malé zmeny môžu priniesť veľké výsledky.

Maroš Molnár: Gauč alebo šťastie

Literárna revue 2/2021