Osobný odber už na 743 miestach na Slovensku

Camilla Läckberg: Bosorka

Autor: Barbora Tatierská, 4. marca 2018

Camilla Läckberg je už „stálicou“ v oddiele severského krimi a jej najnovšou knihou, ktorú nazvala Bosorka, potvrdila, prečo má v škandinávskej literatúre neohrozenú pozíciu.

V knihe Bosorka Läckberg opisuje dve záhadné, temer identické, vraždy štvorročných dievčat, medzi ktorými je rozdiel niekoľko desiatok rokov, no akoby sa história v mestečku Fjällbacku opakovala. Zo statku, ktorého pred niekoľkými rokmi zasiahla tragická strata štvorročnej Stelly, opäť mizne dievčatko v rovnakom veku a práve v tú dobu, keď sa do Fjällbacku vrátila jedna z dvoch odsúdených vrahýň, vtedy ešte mladých dievčat. Obyvatelia sú znepokojení a detektív Patrik Hedström s Erikou, ktorá už dávnejšie chcela o hrôzostrašných udalostiach napísať, je postavený pred prípad zložitejší, ako na prvý pohľad vyzerá.  Celý prípad zamotávajú nové informácie zo 17. storočia, o vdove s istými „zázračnými“ schopnosťami, ktoré, pochopiteľne, v malej komunite počas dôb honov na čarodejnice, nezostali nepovšimnuté, tobôž, keď žila na fare u svojej panovačnej sestry, ktorá v nej videla sokyňu vo vzťahu k jej manželovi. Osudy ľudí z mestečka sa začínajú zamotávať potom, ako na povrch vyplávajú nové indície, aj od na prvý pohľad bezvýznamných postáv príbehu.

Läckberg postavila detektívku z viacerých príbehov, ktoré sa súbežne rozvíjajú a sú prerušované kapitolami zo 17. storočia. Autorkin štýl a výber elementov tvoriaci záhadný aspekt románu, pripomína chvíľami Yrsu Sigurdardóttir, fantastickú islandskú spisovateľku krimi, ktorá taktiež používa koncept tajomných minulých udalostí, proroctiev, prekliatí, opradených legendami a spája ich s aktuálnymi vraždami/vraždou, ktorú rieši, ako aj u Läckbergovej tím, ktorému velí, v prípade Sigurdardóttir právnička Tóra, u Läckbergovej Patrik.

Läckbergová dokáže čitateľa držať v napätí do posledných kapitol a nikdy si nemôžeme byť úplne istí, či už naozaj vieme všetko, alebo je ešte pre nás niečo na ďalších stranách pripravené. K pútavosti románu dopomáha aj jej svieži štýl písania, ktorý nevnucuje čitateľovi zbytočne dramatickú atmosféru, ale snaží sa ho pomaly a postupne vtiahnuť do deja, presne ako Sigurdardóttir. Možno aj skrz tieto podobné črty mi je Läckbergová veľmi sympatická a jej knihy sa čítajú skutočne dobre, napriek tomu, že Sigurdardóttir pre mňa zostáva číslom jeden medzi autormi/autorkami severských detektívok.

Za recenziu ďakujeme Barborke Tatierskej. :)

Instagram: @theartcticlass

Nová švédska kráľovná detektívneho románu.

Jean Edith Camilla Läckberg Ericksson sa narodila 30. Augusta 1974 vo Švédsku. Je jednou z najmladších a zároveň najúspešnejších aj na medzinárodnej literárnej scéne. Vyštudovala ekonómiu a niekoľko rokov pôsobila ako ekonómka v Štokholme. Na Vianoce dostala od svojich blízkych kurz tvorivého písania – Ako napísať zločin. Hneď po skončení kurzu začala písať svoju prvú detektívku Ľadová princezná. Vo svojich detektívkach využíva aj profesionálne znalosti svojho druhého manžela, ktorý je policajtom.

Hlavnými hrdinami jej románov sú spisovateľka Erica Falcková a detektív Patrik Hedstrӧm a všetky knihy sa zatiaľ odohrávajú v prímorskom mestečku Fjällbacka, v ktorom sa Camilla Läckberg narodila.

V roku 2005 bola vo Švédsku vyhlásená ... viac