Na sklade máme až 50 000 kníh.
Tituly skladom doručíme do Vianoc.

Denisa Gaálová: Stručné dejiny Slovenska pre mladých čitateľov

Autor: Simona Trnková, 3. decembra 2018

Naša krajina je dnes rozmanitá, s krásnymi kútmi prírody. Na Slovensku máme hory aj polia, rieky aj jazerá, dediny aj mestá. Avšak nebolo to vždy tak. Územie, na ktorom žijeme dnes sa vyvíjalo veľmi pomaly, milióny rokov. Pieskový vrch pri Devínskej Novej Vsi v Bratislave bol nejaký čas dnom mora, ktorým bolo naše územie zaliate. Kosti prvých ľudí – neandertálcov - na našom území sa našli neďaleko teplých minerálnych prameňov pri Gánovciach.

Toto je len málo informácií z úvodu knihy Stručné dejiny Slovenska pre mladých čitateľov, ktorej autorkou je Denisa Gaálová.  Kľúčové udalosti našich dejín v knihe dotvárajú výstižné čiernobiele ilustrácie Františka Hříbala. Kniha je rozdelená na 17 kapitol, ktoré čitateľom prinášajú prehľad udalostí o našom území od praveku až po nežnú revolúciu a súčasnosť.

Prvé kapitoly prevedú čitateľa osídľovaním nášho územia ako aj charakteristikou našich dávnych predkov. Dozvedáme sa, že prví ľudia, ktorí osídlili našu krajinu sa živili ako pastieri, roľníci či kováči. Prvá zmienka o našich predkoch Slovanoch pochádza z 5.storočia, keď prišli na naše územie počas veľkého sťahovania národov. Túto situáciu výstižne zobrazuje mapa v druhej kapitole, v ktorej sa tiež dozvedáme o vzniku Veľkej Moravy.

V ďalších kapitolách autorka podrobne popisuje vznik Uhorského kráľovstva a panovníkov na uhorskom tróne. Vedeli ste napríklad, že Matej Korvín nastúpil na trón už ako 15-ročný? Alebo to, že Mária Terézia mala 16 detí a popri tom stíhala modernizovať kráľovstvo a zavádzať reformy? V tom ju nasledoval aj jej syn Jozef II.

Ďalej sa dozvedáme, že k nám postupne prenikalo osvietenstvo, ako to ovplyvnilo náš národ a ako k slovu prišli národní buditelia bernolákovci a štúrovci. Postupne sa autorka dostáva aj k vojnovým k udalostiam a k tomu, ako po dlhotrvajúcej nespokojnosti vo vojnovej Slovenskej republike došlo k Slovenskému národnému povstaniu.

Kniha končí kapitolou o nežnej revolúcii a rozpade Československa. V závere poslednej kapitoly autorka veľmi sympatickým štýlom  nabáda súčasných mladých ľudí k tomu, aby sa podieľali na formovaní našej spoločnosti, a aj málom pomohli veci posunúť k lepšiemu. Na poslednej ilustrácii v knihe, na ktorej je zobrazené námestie plné ľudí s transparentmi, je dokonca zachytená udalosť posledných mesiacov, ktorá otriasla Slovenskom. Na obrázku vidíme transparent s nápisom #ALL FOR JAN.

Knihu Stručné dejiny Slovenska pre mladých čitateľov hodnotím veľmi pozitívne, je užitočnou pomôckou pre školákov, maturantov, ale aj pre samotných učiteľov. Prináša výstižné  informácie napísané veľmi príjemným a zrozumiteľným štýlom, ktoré pomôžu študentom pri príprave na vyučovanie. Avšak aj pre tých, ktorých baví história aj mimo brán školy, je táto kniha určite výbornou voľbou.

Za recenziu ďakujeme Simone Trnkovej. :)

instagram: @kniholoverka