Édouard Louis: Koniec Eddyho

Autor Edouard Louis je francúzsky spisovateľ, pravým menom Eddy Bellequeule. Knižný debut Koniec Eddyho sa stal v jeho domovine bestsellerom a bol preložený do dvadsiatky jazykov.

Na prvý pohľad krátka útla kniha obsahujúca vnútorný boj chlapca so svojou sexuálnou orientáciou. Autobiografický román o živote mladého Eddyho Bellequeula z malej dedinky na severe Francúzska nie je žiadne elegantné čítanie.

Úvodné slová knihy sú venované detstvu, nie sú pozitívne a to ani nasledujúce čítanie. Hlavná postava žije so svojou rodinou v ťažkých životných podmienkach. Sociálne prostredie sa odzrkadľuje na výchove a správaní detí. Ďalší negatívny fakt je spoločnosť v ktorej je mužnosť pripisovaná drsným chlapom, holdujúcim alkoholu a nevyhnú sa ani dedinským bitkám. Svoju mužnosť si posilňujú cez svojich synov, vidia v nich odkaz budúcnosti. Mládenec opovrhuje prostredím, snaží sa vyhnúť jeho vplyvu. To že Eddy už cíti odlišnosť od ostatných už v nízkom veku, mu dali pocítiť aj rodinný príslušníci. V spomínaní sa vracia do školských čias. Učitelia ho vnímajú ako priemerného žiaka, až na jeho dochádzku. Trpká príchuť, odlišnosti jeho vzhľadu, správania, pociťuje na školských chodbách šikanu, od dvoch starších žiakov. Rozprávanie udalostí je obohatené myšlienkami hlavnej postavy, čo prežíva, ako by sa mohol správať v danej situácií. Autor v texte nešetrí s expresívnymi slovami, ktoré v textu vzbudzujú tvrdosť. V tejto časti autobiografií dostáva svoj priestor aj jeho rodina.

Druhej časť knihy, nám opisuje Eddy detskú príhodu zo života, ktorá zanechala v jeho pamäti rozsiahle stopy. Chlapec dospieva a zároveň cíti že sa mení. Nedokáže potláčať svoju orientáciu, napriek tomu ako silno bojuje. Život je na dedine čím viac neznesiteľný, hľadá únikový východ, ako sa len dá. Posledný pokus, ako hovorí Eddy zbaviť sa svojej ,,inakosti“ mu má s tým dopomôcť zblíženie sa so ženou. Pre neho je to nemožné, je ho telo a myseľ to odmietajú. Pri tejto nešťastnej skúsenosti, si Eddy uvedomuje že vnútorný boj prehráva, nemá význam popierať to čo už vo svojej hĺbke duše vedel, že je homosexuál.

Homosexualita v našej spoločnosti je stále vnímaná ako tabu. Prostredníctvom románu Koniec Eddyho, sa dozvedáme o boji, fyzickom a psychickom, ktorý prežíva mladý chalan. Kniha je odvážna, poukazuje na veľké neprávosti, násilie, predsudky v spoločnosti.

Začítaj sa.

Za recenziu ďakujeme Danielke Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_