Osobný odber už na 474 miestach na Slovensku

Fredrik Backman: My verzus vy

Autor: Adriana Friedlová, 29. januára 2019

Backman to znovu dokázal! Znovu mi ukradol srdce a vrátil ho zlomené. My verzus vy je pokračovanie knihy Medveďovce, o ktorých som vám už písala. Medveďovce bola krásna kniha a úprimne som si nedokázala poriadne predstaviť pokračovanie. To však neznamená, že som si ho nechcela prečítať, len som do čítania išla s miernym odstupom, aby som neostala sklamaná. Veď pokračovanie je málokedy také dobré.

A nemýlila som sa, nebolo to také dobré. Bolo to ešte lepšie.

Udalosti v knihe nadväzujú na to, čo sa udialo v predošlej časti. Naďalej sledujeme dopad jedného zlého rozhodnutia na celé mestečko, ktoré sa k nemu postavilo naozaj svojsky. Opäť stretávame Mayu, Anu, Benjiho, Amata, Petra a Miru, Skupinku a ostatných obyvateľov tohto mestečka, ktoré sa vám dostane pod kožu. A aj keď Medveďovce stoja na začiatku ďalšej hokejovej sezóny a od posledných udalostí ubehol istý čas, až tak veľa sa toho nezmenilo. Rodiny, priateľstvá, vzťahy a dokonca aj hokejový klub naďalej pokračujú v rozpade. Dokáže to niekto zastaviť?

My verzus vy je sonda do života v malom meste, kde každý pozná každého a žiadna záležitosť tak nie je súkromná. Backman dokáže dokonale opísať rôzne typy ľudí, ich správanie a dôvody, ktoré ich k nemu vedú. Nie je to dokonalé mestečko a rovnako nie sú dokonalí ani jeho obyvatelia. Rodiny sú tu rôzne, od bohatých rodín, ktoré naoko pôsobia šťastne cez rodiny, kde jeden rodič chýba a dokonca aj ten jeden, čo ostal, je alkoholik. No niečo týchto ľudí drží pokope, niečo ich spája, možno to je hokej, možno to, že im všetkým niečo chýba a možno je to toto mestečko.

Autor dokázal do jednej knihy zmestiť toľko krásnych a dôležitých myšlienok, ktoré dokážu otriasť svetom čitateľa a máte chuť si ich navždy zapamätať.  Pretože táto kniha rieši veci, ktoré sú nám všetkým blízke. Je to kniha o ľuďoch, ich chybách, zlyhaniach, ťažkých rozhodnutiach a bolestiach. No o to viac vás pri srdci zahrejú tie svetlé okamihy, drobnosti, ktoré tvoria život. Na konci som mala pocit, že postavy poznám, a verte tomu, že som si aj poriadne poplakala, pretože som sa s nimi nechcela rozlúčiť.

My verzus vy vo mne vyvolalo množstvo pocitov, vďaka skvelému štýlu, akým bola kniha napísaná, som sa do diania dokázala naozaj vcítiť. Vydesene som zvierala knihu, keď išlo do tuhého a v prípade Benjiho som mala chuť do knihy naozaj vstúpiť a pomôcť mu. Dej je tvorený životom množstva postáv, ktoré sa navzájom prelínajú a ovplyvňujú a vy vždy vidíte každú stranu problému.

Veľmi ľahko sa táto kniha zaradila medzi tie, ktoré mi najviac prirástli k srdcu. Pretože aj to moje už teraz bije za medveďa.

Za recenziu ďakujeme Adriane Friedlovej. :)

Instagram: @caroknih

Fredrik Backman (1981) sa narodil v Štokholme a vyrástol v Helsingborgu. Študoval religionistiku, ale štúdium nedokončil a pracoval ako vodič kamiónu. Dnes je spisovateľom a známym blogerom.

V roku 2012 debutoval naraz dvomi románmi, z ktorých mimoriadny ohlas zaznamenal Muž menom Ove (Ikar 2015). Smutnosmiešny príbeh z bežného života a osobitý humor predurčuje aj najnovšiu autorovu knihu na mimoriadny čitateľský úspech. Ďalšou úspešnou knihou bol román Babička pozdravuje a ospravedlňuje samalej vnučke a jej najlepšej kamarátke,  svojráznej babičke. Román Tu žila Britt-Marie (2017) je príbehom o láske a vyznaní. O žene, ktorá celý život čakala na jeho skutočný začiatok, o mnohých nenápadných obciach pri hradskej, v ktorých zlyháva všetko – až na futbal a pizzeriu, lebo tie človeka nezradia.