George R. R. Martin: Hostina pre vrany

Stred rôznych záujmov, cieľov a túžob zvyčajne vyústi do konfliktu, ktorý môžeme prirovnať k búrke. V Siedmych kráľovstvách došlo k rozpútaniu krvavej vojny o Železný trón. Búrka mečov je zahájená a prináša nám svoje prvé obete. Vzostupy a pády slávnych rodov, ale i neznámych jednotlivcov sú jej neoddeliteľnou súčasťou. Čo sa však stane, keď najväčšie hromy a blesky búrky utíchnu? Príde dlho očakávaný mier a pokoj? Nie. Po napínavej Búrke mečov 1 Búrke mečov 2 prichádza bohatá hostina. Doslova požieranie ostatkov a súboj o prežitie v spustošenej krajine, doslova - Hostina pre vrany.

„Vrany sa poruvú o mäso z mŕtvoly a pre jej oči sa aj pozabíjajú.... Mali sme jedného kráľa, potom piatich. Teraz však vidím všade iba vrany, ako sa hašteria nad zdochlinou Západnej zeme.“

Štvrtá kniha ságy Piesne ľadu a ohňa, v porovnaní s treťou, prináša miernu zmenu čo sa týka dynamiky samotného deja. Máme za sebou dlhé a namáhavé zápolenie. Teraz je dôležité ozrejmiť okolnosti bezprostredne po nich. Čo sa stalo s našimi milovanými i nenávidenými hrdinami? Odpovede, i keď neúplné, sa nachádzajú na stránkach knihy Hostiny pre vrany. Autor upúta pozornosť na situáciu a postavy v Kráľovom prístave a jeho bližšom okolí, Orlom hniezde, Dorne či na Železných ostrovov. Pútavým rozprávaním pokračuje v príbehoch starých hrdinov, pričom nás neváha zahltiť aj novými postavami.

Na moje sklamanie a prekvapenie v tejto časti ságy chýbajú zmienky o Jonovi, Tyrionovi či Daenerys. Neveriacky som viackrát prelistovala celú, ešte vtedy, nedočítanú knihu, a čudovala som sa kam zmizli tieto postavy. Odpoveď na túto otázku som dostala až na poslednej strane Hostiny pre vrany. Po jej prečítaní som sa len pousmiala nad autorovou prefíkanosťou a umením držať svojich čitateľov do poslednej strany v napätí.

Každopádne si milovníci ságy Piesne ľad a ohňa prídu na svoje. Štvrtá kniha bola pre mňa mostíkom medzi perfektnou smršťou, ktorú priniesli dva diely Búrky mečov a poslednými dvomi, doteraz vydanými, dielmi tejto ságy, ktoré ma ešte len čakajú. Miernejšie dejové tempo a absencia obľúbených hrdinov na druhej strane priniesla štipľavé intrigy, prevracanie plášťov, a hlavne absolútne navnadenie na ďalšie časti. George R. R. Martin pre nás aj na stránkach Hostina pre vrany pripravil pútavé a kvalitné rozprávanie príbehu, ktorý otriasol knižným svetom.

Za recenziu ďakujeme Evke z Čitárne a viac fotiek si môžete pozrieť na jej Instagrame @e.z.citarne.

Viola Stren Fischerová ako Mengeleho dievča

Literárna revue 10/2017