Gillian Flynnová: Stratené dievča alebo thriller ako sa patrí

Autor: Barbara Štubňová, 20. októbra 2014

Prvá mŕtvola na tretej strane, ohavne znetvorená s odkazom pre vyšetrovateľov. Detektív, ktorý balansuje na hrane zákona, ďalšia mŕtvola – nech sa je čoho chytiť, tajomstvá vyhrabané z minulosti obetí, rozbieha sa vyšetrovanie, šup, nový prípad, ktorý s našimi mŕtvymi súvisí, geniálny inštinkt detektíva, k tomu zo dve ďalšie obete, nech to frčí a na záver vrah, na ktorého to nikto netipoval. Takto sme na to zvyknutí.

Thriller Gillian Flynnovej Stratené dievča je však z výrazne iného súdka. Vyšperkovaný do posledného detailu.

Začína sa to ako z knihy pre dámy. Manželstvo Amy a Nicka je v troskách. Smutné. Také klišé. V deň piateho výročie ich svadby však Amy zmizne. Keďže je živou predlohou kníh pre deti a miernou celebritkou, okamžite sa v tom začnú vŕtať médiá. To, čo sa na začiatku trochu vlečie, má svoj význam. Amy a Nicka prepustili z práce kvôli kríze a novinár a autorka psychologických testov sú bez práce. Nick zavelí a sťahujú sa do jeho malého rodného mesta priamo z New Yorku. Amy sa nudí, Nick prevádzkuje so svojou sestrou bar Bar. Má plné zuby svojej manželky a tá zrazu zmizne. Nechala mu však niečo, čo robí vždy na ich výročie. Pomocou rôznych indícií musí Nick vypátrať darček, ktorý mu schovala ako poklad.

Na povrch vypláva Nickova mladučká milenka a keďže je prvý podozrivý v poradí, poriadne mu to priťaží. Objaví sa Amyn denník, ktorý mu zaistí miestenku jediného podozrivého a vyzerá to tak, že od istej basy ho nič nezachráni. Nick však medzitým pátra po svadobnom poklade. Čítame, čo zažíva a prežíva Nick po zmiznutí Amy, paralelne čítame jej denník, ktorý písala pred zmiznutím  a tak celkom nám nie je jasné, kedy a pri čom sa tieto rôzne rozprávania spoja. Nebude to tak dlho trvať, na to aby ste si užili dielo psychopata v celej nádhere, berte to ako povinnú a užitočnú jazdu.

Mňa ten úvod trošku uspal, asi preto som sa nestíhala čudovať, aké tempo príbeh nabral. Na scéne sa objavuje rozplietanie záhady Amynho zmiznutia, fantastické odhaľovanie skvostného plánu.  Plánu, ktorý zosnovala prvá liga medzi psychopatmi. A aj keď sa vám bude niekedy zdať, že to všetko odhalíte a trúfnete si povedať, ako sa to skončí, ten plán je taký premyslený, že budete niekoľko krát nútení kapitulovať. Precízny, dotiahnutý do posledného detailu, dokonalý. Tak si to užite, keď budete na konci, ešte niekoľko minút po tom nebudete rozumieť svetu.

Gillian Flynnová (1971) je americká spisovateľka, publicistka a bývalá televízna kritička pre Entertainment Weekly. Na Kansaskej univerzite vyštudovala anglický jazyk a žurnalistiku. Jej knihy boli preložené do dvadsiatich ôsmich jazykov. Žije v Chicagu s manželom, ich synom a veľkou čiernou mačkou.

Prvé dva romány Ostré předmety (Knižní klub, 2014) a Temné miesta (Tatran 2015),  získali hneď viacero ocenení. Titul Stratené dievča (Tatran, 2013 a 2014) však prevalcoval všetky jej doterajšie úspechy a kniha bola jedným z najväčších literárných fenoménov roka 2012. V roku 2014 sa kniha stala predlohou k rovnomennému nemenej úspešného filmu. Úspešne bol sfilmovaným aj triler Temné miesta (2015).

Zdroje: slovtatran.sk,  gillian-flynn.com