Heather Morris: Tetovač z Auschwitzu

Auschwitz - Birkenau, pri vyslovení týchto miest tuhne krv v žilách. Učili sme o nich, dozvedáme sa nové vychádzajúce svedectvá. Fabriky smrti, každý bojuje o svoj vlastný život. Pri čítaní knihy som sa stále pýtala jednu a tu istú otázku:,,Ako je možné, že na takomto mieste sa môže zrodiť najkrajší cit, aký poznáme?"

Lale, šarmantný, optimistický mladý muž sa obetuje pre svoju rodinu v snahe ich ochrániť. Odchádza do Bratislavy, kde ho neskôr deportujú. Veľmi ťažko sa lúči so svojou rodinou o to ťažšie s milovanou matkou. Miloval ju, ako nikoho na svete, bola jeho múzou v poznaní lásky k ženám. Zanechal život na ktorý si neskôr veľmi ťažko spomína.

Konečná zastávka vlaku. Lale prišiel na miesto, mení sa mu život od základov. Pracovný tábor si vyberá daň a len ťažko sa vymámi z pazúrov krutej choroby. Život mu dáva ďalšiu šancu v krutých podmienkach. Stáva sa z neho Tätowiever. Po selekcií prichádzajú k nemu nemé tváre. Jeho prácou je meniť mená na atramentové čísla na koži. Robil to čo musel, aby prežil. Práca sa stáva rutinou, prežíva z dňa na deň s aktovkou v rukách a slovami ,,politische Abteilung.“

Nastáva výnimočná chvíľa. V Čísle 34902 vidí osobu, mladé dievča v jeho očiach je najkrajšia osoba, akú videl. Gita. Z Laleho sa stáva obchodník, s viac životmi ako má mačka. Kúsok chleba, čokolády dokáže zachrániť životy väzňov. Kradnú si chvíle pre seba. Na mieste kde je iba smrť a utrpenie žije láska na celý život. V príbehu sa objavujú postavy, ktoré vnímate ako vedľajšie, zároveň sú podstatné pre zaľúbencov.

Muži, ženy ktorým zobrali životy, im ich láska dodáva nádej, veriť že to peklo skončí a nastanú svetle chvíle. Pri čítaní románu si uvedomíte aký je život nevyspytateľný. Z pohodlia sa dostanete na miesta, ktoré sú ako zo zlého sna. Láskavý, priateľský človek sa mení na beštiu a vykonáva ohavné činy, ale stále má v sebe niečo z ľudskosti. Na nečakaných miestach sa rodia emócie, čoby mali byť potláčané, zničené. Príbeh Tetovača z Auschwitzu je týmto svedectvom.

Tetovač z Auschwitzu, román podľa skutočných udalostí, nie je iba ďalšia kvapka v pohári. Je výnimočný formou písania a rozprávania dvoch ľudí.

Za recenziu ďakujeme Daniele Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_