Ivana Ondriová: Tu si v (ne)bezpečí

Mladá žena, Lena, sa po strate dieťatka a rozvode rozhodne zmeniť vzduch aj mesto, a odíde z východného Slovenska južnejšie na tiché miesto, aby tam našla pokoj a venovala sa len práci. Ale nič nie je ako sa zdá, a z lesnej idylky sa stane nočná mora. Spočiatku to tak nevyzerá, aj keď majitelia jej podnájmu sú trochu zvláštni a aj nevľúdni, ale všetko sa zmení, keď sa na scéne objaví jedno malé dievčatko Amelie. Lena tuší, že čosi nie je v poriadku, a to nielen s Amelie, ktorá má Downov syndróm a nezvyčajné detstvo. Ten rodinný život, ktorý Lena pozoruje zo svojho domčeka v Maleči, na tom jej niečo nesedí. A rozhodne sa to odhaliť, zistiť odkiaľ vietor fúka, čo sa skrýva za mnohými klamstvami, ktorými ju krmí majiteľka domu. A dá sa vôbec tomu malému dievčatku pomôcť?

Kniha Tu si (ne)bezpečí láka nielen svojou obálkou, ale aj po obsahovej stránke má všetko, čo má dobrá kniha mať. Je tam predovšetkým napätie, strach, nebezpečenstvo, výrazné postavy, tie kladné aj tie zaporácke a dynamickosť deja. Temnú atmosféru nedefinujú len opisy ponurého prostredia, ako je farma uprostred lesov mimo ľudí, ale tiež výborné, nervy drasajúce dialógy, ktoré vedú hlavné postavy. A do toho všetkého je tam zamiešané aj jedno malé dieťa a zlé podmienky vo výchove.

Tu sa stretávame s neuveriteľne veľkou krutosťou, a mnohé odhalenia nenechajú čitateľa chladným, miestami je to až dojemné, ako sa Lena snaží nájsť si cestu k Amelie. A ako toto všetko vníma samotná malá Amelie? V tomto autorku naozaj obdivujem za to, že sa dokázala popasovať s tak ťažkou témou, a vykresliť všetky postavy, nielen tú detskú zároveň neponižujúco a citlivo. Do postavy Leny autorka vniesla naozaj citlivú ženskú dušu, ale i odvážnu cudzinku, ktorá vpadla do života na dedine, mimo zraku okolia, kde takmer na každom rohu číha neistota alebo zlo. Za najlepšiu časť celej knihy považujem práve tie momenty nasiaknuté tak napínavou atmosférou, že sa človeku až zastavuje dych. Aj keď nejde o žiadny krvák, má to to správne nadávkované napätie a skvele načasované rozuzlenie.

Kniha Tu si v (ne)bezpečí je napínavo napísaný román zo slovenského prostredia, ktorý má v sebe nádych detektívky, ale stále ide o mysteriózny román, ktorý si môže prečítať každý.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej.

Camilly Läckberg: Zlatá klietka