Camilly Läckberg: Zlatá klietka

„Bola som voľná, bez minulosti, ktorá pošpinila všetko okolo mňa a vo mne, bez tých, ktorí ma sťahovali ku dnu.“

Hlavná hrdinka Faye má všetko, po čom každá žena túži. Má dobre vyzerajúceho a úspešného manžela, krásnu dcérku, postavenie, milióny v banke a neochvejné miesto na spoločenskom rebríčku. Ale čo ak to niekedy nestačí? Čo ak je to všetko len ilúzia?

Hovorí sa, že každý človek má dve tváre, ide len o to, ktorú z nich nám ukáže. A inak to nie je ani vo Fayeinom prípade, aj v prípade jej manželstva. Jej život sa na chvíľu môže zdať dokonalo krásnym, až do momentu, kedy jedna udalosť, jedna chyba otvorí cestu do temnoty, cestu do minulosti, na ktorú chcela Faye zabudnúť a už nikdy ju nevytiahnuť.

„Už viem kto si. Otázka je, či to vie aj on.“

Po tom, čo ju zradí manžel, na chvíľu stráca pôdu pod nohami, má pocit, že sa jej život už nikdy nedá do poriadku, ani netuší, čo bude ďalej robiť. A tu prichádza ten zlom, kedy Faye začne chystať pomstu. Priznám sa, že toto tu už stokrát bolo a teda týmto ma autorka až tak veľmi neohúrila, ale napriek tomu, som bola zvedavá, ako tá pomsta vo Fayeinom prípade bude vyzerať. Celkom som si totiž túto postavu obľúbila, a to ešte pred jej zoznámením s jej manželom Jackom.

Kniha má tri časti. V prvej sa paralelne dej obmieňa medzi minulosťou, životom slobodnej faye a súčasnosťou – už vydatej faye. Autorka si možno zvolila práve takýto spôsob ako spoznať samotnú hlavnú postavu v knihe, niekoľko rokov dozadu nám samotná Faye dej živo opisuje, čo pritom cítila, a prečo robila veci tak, ako ich robila. A tak, skôr váhavým krokom otvára svoju temnú minulosť. V druhej a tretej časti sa naplno rozbehne súčasný dej, ktorý veľa odkrýva, mieša karty a prináša so sebou niekoho úspechy a niekoho pády.

Kniha pôsobí dosť reálne, miestami je však krutá a miestami veľmi dojímavá. Nejde tam len o samotnú hlavnú postavu Faye, ale aj o ľudskú sebeckosť, zvrátenosť, násilnosť, je o tom, že úspech sa neodpúšťa, ak si sa oň nepričinil sám, a že jedného dňa môžeš veľmi ľahko a rýchlo prísť o všetko. Lebo život prináša nečakané zvraty. A pády občas bolia. Navyše ak ide o pomstu, niet cesty späť.

Zlatá klietka bola presne tým, čo som od nej očakávala, ale mala svoje skryté miesta, v ktoré som tajne dúfala a oni sa nakoniec ukázali, aj keď až na záver. Samotný príbeh bol pútavý, postavy reálne vykreslené, kniha mala tú správnu dynamiku a rafinovanosť. Aj keď ma zápletka, ani záver neohúrili, bolo tam predsa niečo, čím si ma autorka získala – ľudskosť a obeta, silné priateľské puto, ktoré sa nepretrhlo ani v tých najťažších chvíľach. Nech bola Faeina pomsta akokoľvek sladká, jej ľudská aj materinská stránka bola o stupienok vyššie, odhliadnuc od všetkej bolesti a zrady.

Určite knihu Zlatá klietka od Camilly Läckberg odporúčam, bolo to príjemné jesenné čítanie.

„Hovorí sa, že človeka nič nezaslepuje väčšmi než láska.“

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej.