Philippa Gregory: Dedičstvo Boleynovcov

Možno si poviete, že už predsa poznáte historické fakty o tomto slávnom anglickom rode, že viete, že ich najslávnejší predstaviteľ, kráľ Henrich VIII. mal 6 manželiek, z ktorých dve popravili. O niektorých vieme z hodín dejepisu viac, a o niektorých sa píše menej. Ale to, akým úžasným spôsobom vie o tom písať svetoznáma Philippa Gregory, ktorá je označovaná za kráľovnú historických románov, sa presvedčíte sami, keď si prečítate akúkoľvek jej knihu. To, že sa naozaj vyzná v anglickej histórii, dokazuje fakt, že na univerzite v Edinburgu získala doktorát v odbore anglická literatúra v 18. storočí. Kým v mužskom zastúpení mojich top autorov je Ken Follett, takisto Angličan, tak v ženskom rebríčku je prvou  Philippa Gregory.

„O tom, kto zomrie a kto prežije, rozhodne kráľ.“

Zjednodušene, je to spisovateľka, ktorá píše romány s historickou presnosťou a podmanivou aurou. Už minulú jeseň som si z jej tvorby mohla prečítať knihy Katarína Aragónska a Druhá Boleynová a úplne som sa do nich zamilovala. Dejiny v románovej forme sú tá najlepšia možnosť, ako čitateľsky prežiť okamihy zo života skutočných historických postáv, ktoré sa stali inšpiratívnymi pre ďalšie generácie.

V jej najnovšom románe Dedičstvo Boleynovcov sa anglický kráľ Henrich VIII. opäť žení. Tentoraz sa jeho manželkou stane Anna z Cléves, ktorú si vybral podľa portrétu.  Stáť po boku čoraz tyranskejšieho kráľa nie je pre jeho budúcu manželku ani zďaleka rozprávkové. A anglický dvor tiež nie je prechádzka ružovou záhradou, je v ňom dostatočný priestor na intrigy, krutosť a pretvárku a byť kráľovnou je veľká zodpovednosť. Lebo častokrát to kráľovné môže stáť aj život. Život pri anglickom dvore je doslova smrtiacou pascou pre neopatrných. Z okúzľujúceho mladého kráľa, ktorým bol kedysi, sa každým rokom stáva krutejší vládca, ktorý rozhoduje o tom, kto zomrie a kto bude žiť. Tak ako ho predtým očarila láskou Anna Boleynová, ju zahubila jeho nenávisť. Čaká podobný osud aj Annu Klévsku, štvrtú Henrichovu manželku? Už hneď na začiatku tohto príbehu zamiešajú karty v boji o moc Annine dvorné dámy – Jane BoleynováKatarína Howardová.

Ak raz začnete čítať túto knihu, nebudete vedieť prestať. Všetky historické udalosti sú podané z pohľadu troch žien – ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou anglických dejín – kráľovny Anny, Jane ako lady Rochfordovej a mladučkej kráľovny Kataríny. Každá je iná nielen v samotnom rozprávaní deja, ale aj v povahe a úlohe, ktorú zohrá. Kým Anna je rozumná, pričom dokáže neprejaviť strach, Jane Boleynová je tá, ktorá má vypočítaný každý svoj krok a vie, ako to na anglickom dvore chodí. A Katarína, ktorá má len štrnásť rokov, keď sa stane dvornou dámou anglickej kráľovnej, je ešte veľmi neskúsená a rozmarná, tešia ju šaty a šperky, ale dokáže sa dokonale pretvarovať a dohrať svoju rolu.

Napriek tomu, že dej sa odohráva v 16. storočí, postavy a dialógy autorka vykreslila naozaj presvedčivo a moderne. Prevedie vás aj reáliami Anglicka, kráľovskými sídlami, nádhernými palácami aj väzeniami. V tomto románe nechýba láska, intrigy, zvrhlosť, utrpenie a ani smrť.

„V krajine, kde sedí na tróne taký človek, ako Henrich, nemôže byť nikto v bezpečí.“

Už keď som začala čítať Dedičstvo Boleynovcov, som vedela, že to bude to najlepšie čítanie, pútavé, dojímavé i zničujúce. Obľúbila som si zvlášť jednu postavu a jej životná cesta bola tou najzaujímavejšou súčasťou. Zároveň som sa nevedela dočkať, čo bude s ďalšou postavou, ktorá nemala nič isté, aj keď sa zdalo, že je na všetko pripravená.

„Sme dve ženy, ktoré zistili, že nemôžu riadiť vlastný život. Sme hračkami v tejto hre, ale nerozhodujeme o vlastných ťahoch. Muži nami posúvajú po šachovnici podľa vlastných túžob. My sa len môžeme usilovať, aby sme za každú cenu prežili.“

To, ktorá z troch žien mala najväčšie šťastie v živote, prežila manželstvo s anglickým kráľom a len o vlások sa vyhla smrti, sa dočítate v románe Dedičstvo Boleynovcov, ktoré vyšlo vo vydavateľstve Slovart. Táto kniha je zárukou kvalitného čítania.

„Či ste kráľovná alebo žobráčka, pokiaľ si kráľ želá vašu smrť, stačí, ak vydá príkaz.“

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej.

Simona Rošková: Vzala si mi všetko