James Mace Ward: Jozef Tiso - Kňaz, politik, kolaborant

Ward sa nevyhýba ani najkontroverznejším kapitolám Tisovho života - predovšetkým jeho vojnovému spojenectvu s nacistickým Nemeckom a zodpovednosti za vyvlastnenie, deportácie a napokon aj vraždenie slovenských židov. Zachytáva Tisa ako človeka presvedčeného o poslaní katolicizmu, vášnivého nacionalistu a chladne uvažujúceho politika, odhodlaného chrániť svoju reputáciu aj manévrovací priestor. Publikácia je prvým hĺbkovým rozborom života tejto rozporuplnej osobnosti z inej ako slovenskej perspektívy. Na rozdiel od predchádzajúcich životopiscov J. M. Ward uprednostnil chronologický prístup, ktorý priniesol mnohé prekvapenia.

V posledných rokoch sa extrémizmus a fašizmus skloňuje vo zvýšenej miere aj v našej krajine. Všeobecná nešťastný trend, ktorý zachvátil predovšetkým európske krajiny je smutným dôkazom toho ako veľmi sú ich obyvatelia nešťastní, priam frustrovaní z politickej situácie okolo nich. Nemožno sa preto čudovať, že uveria tomu, keď im niekto nasľubuje hory-doly, riešenia všetkých problémov, ktoré ich trápia a skoncovanie s marazmom, ktoré biele goliere vyriešiť nedokážu, no gardistické uniformy a odkazy z čias, kedy svastika dominovala na území starého kontinentu.

Postava Jozefa Tisa predstavuje v našich národných dejinách postavu, ktorá dlhodobo rozdeľuje názory ľudí. Bol to kňaz a politik, ktorý dostal Slovákov počas druhej svetovej vojny pod Hitlerov diktát dobrovoľne a z vlastného presvedčenia, alebo šikovný diplomat, ktorý nás prezieravým podriadením sa nacistickému Nemecku uchránil pred nepriazňou osudu? Odpovede aj na tieto otázky hľadá kniha J. M. Warda.

Osobne som sa vždy chcel o Tisovi dozvedieť viac, no nájsť knihu, voči ktorej by som nemal predsudok zo zaujatosti autora, bolo pre mňa veľmi náročné. Až doteraz. James Mace Ward je Američan, ktorý nejaký čas na Slovensku žil, naučil sa náš jazyk a postava Jozefa Tisa ho zaujala predovšetkým tým, že k nemu nemáme jednoznačný postoj. Preto som pred čítaním knihy uveril, že sa Američan dokáže na problematiku jeho osobnosti nezainteresovane a priniesť kvalitný, faktografický a zároveň čitateľsky výborne podaný text. Musím povedať, že ma autor rozhodne nesklamal a naplnil všetky moje očakávania. Predkladá fakty podložené zdrojmi a citáciami, vyhýba sa prezentovaniu vlastného názoru a necháva čitateľa, aby k Tisovi zaujal vlastný postoj.

Ak aj nie ste priaznivcami literatúry faktu, už z úcty k svojej krajine by ste si túto knihu mali prečítať. Jednak preto, aby ste doplnili svoje vedomosti, jednak preto, aby ste podnietili svoj mozog kriticky myslieť a celkovo sa zamyslieť nad postavami našich nie až tak nedávnych dejín, ktoré viac či menej formovali prostredie, do ktorého sme sa narodili, v ktorom vyrastáme, pracujeme a vedieme rodinný život.

Zora Mintálová Zubercová: Ako sme kedysi žili

Aké knihy radi čítajú spisovatelia?