Zora Mintálová Zubercová: Ako sme kedysi žili

Národ by nemal zabúdať na svoju minulosť, na svojich predkov. Dúfam, že ma za tento názor nikto neukameňuje, no čím ďalej, tým viac mám pocit, že výučba histórie na slovenských základných a stredných školách je čoraz slabšia. Najväčší problém vidím v tom, že súčasné učebné osnovy, ktoré sa od môjho absolutória na gymnáziu prakticky nezmenili, nevedú k podrobnejšiemu spoznávaniu minulosti generácie našich rodičov, starých rodičov a prarodičov. Kniha Zory Mintalovej Zubercovej je preto v tomto období viac ako vítaným dielom, ktoré by malo tvoriť pevnú súčasť ak nie domácich knižníc, tak minimálne tých školských.

V diele Ako sme kedysi žili zúročila viac ako štyridsaťročné obdobie zberu údajov a zhromažďovaniu materiálov v rámci svojej práce v Slovenskom národnom múzeu v Martine. Veľkou vzácnosťou sú predovšetkým snímky z muzeálneho archívu, vhodne dopĺňajúci bohatý text, siahajúce do obdobia, kedy sa fotografia na území Slovenska ešte len rozbiehala, tobôž na vidieku, kde išlo o svojho času významnú udalosť.

Ťažko by ste na pulte slovenských kníhkupectiev hľadali publikáciu, ktorá by zrozumiteľným jazykom podávala nespočet zaujímavých faktov aj absolútnemu laikovi tak, aby z toho nemal v hlave guľáš, ale naopak, veľký zážitok. Navyše, je napísaná tak výborne, že si ju môže prečítať násťročný školák, dospelák v nestorskom veku aj vaši starí rodičia, a vždy si v nej každý nájde to svoje. Všetky vekové kategórie budú v konečnom dôsledku na rovnakej úrovni - vybavení lepšou predstavou o tom, ako sa v minulosti bývalo, rodilo, jedlo, študovalo, vykonávala základná hygiena, trávili pracovné dni, voľný čas a mnoho ďalšieho.

Zaujímavé je aj členenie knihy na tzv. "horniakov" a "dolniakov", čiže obyvateľov horských oblastí a dolín. Autorka jasne dokazuje, že má všetky relevantné fakty v malíčku, výborne pracuje so získanými zdrojmi a pekne ilustruje v jednotlivých kapitolách rozdielnosť života v týchto dvoch skupinách. Knihu môžem odporučiť skutočne každému. Nemusíte sa jej báť ani v prípade, že nepatríte medzi fanúšikov faktografickej literatúry. Práve naopak, rozhodne stojí za to.

Gogoľ Nikolaj Vasilievič: Mŕtve duše

James Mace Ward: Jozef Tiso - Kňaz, politik, kolaborant