Jana Kucbeľová, Peter Brenkus: Odetí do krásy

„Dovoľte, aby som vám sprostredkovala tie najkrajšie a najsilnejšie emócie, prostredníctvom ktorých  vnímam kroje a ktoré som vložila do tejto knihy aj so svojimi príbehmi, zážitkami a nádhernými fotografiami.“

Jana Kucbeľová je zberateľkou slovenských krojov už dlhú dobu a formou knihy sa rozhodla sprístupniť svoju zbierku aj širokej verejnosti. V spolupráci s fotografom Petrom Brenkusom vzniklo skvostné dielo, ktoré by nemalo chýbať v žiadnej slovenskej domácnosti. Kniha Odetí do krásy priam prekypuje krásou, originalitou a láskou k tradíciám. Je rozdelená podľa jednotlivých  regiónov, obohatená o geografický popis pre ich lepšiu predstavu polohy. Nájdete tam kroje na bežné nosenie, slávnostné, svadobné a aj tie smútočné. Odevy pre dospelých, ako aj pre deti.  Popísané sú ich jednotlivé časti, spôsob výroby, postupy obliekania, často doplnené o krátke príbehy získané buď priamo od ľudí, spojených s krojmi alebo z odbornej literatúry. Autorka hneď v úvode upozorňuje, že sa nejedná o knihu odbornú. Nevytvára sa tak priepasť medzi autorom a čitateľom, práve naopak vyznačuje sa jasnosťou a zrozumiteľnosťou. Na konci je aj krátky slovník vysvetľujúci pojmy požité v publikácii.

Kniha je farebná, dýchajúca životom a radosťou. Je možné všimnúť si mnoho prvkov, ktoré sú hojne používané aj v súčasnej móde. Okrem nadšencov ako ja sa nájdu istotne aj negatívne reakcie. Ale nech sa si dá každý ruku na srdce a prizná si sám pred sebou. Čo som urobil ja pre to, aby mladá generácia nezabudla na to, ako žili ich predkovia?  Na svoju históriu, tradície a národnú hrdosť?

Som hrdá na to, že som Slovenka.  Milujem našu nádhernú, rozmanitú krajinu, rodinné hodnoty a naše ľudové tradície. Korene, na ktoré sa nemá nikdy zabudnúť. To, čo naši prastarí a ich prastarí rodičia dlhé roky tvorili. Na všetko, čo napĺňalo ich život skutočnými hodnotami. To, čo  ukazovalo ich identitu a lásku ku svojmu rodnému kraju. Kniha je pocta práve im. Nech sa nikdy nezabudne na naše národné dedičstvo. Nech ho nikdy nenecháme zapadnúť prachom zabudnutia.

„Cieľom tejto publikácie je ukázať ľuďom viac. Aby opäť uvideli tradičný slovenský odev taký, aký v skutočnosti je – originálny a krásny. Aby naň boli hrdí a nosili ho so cťou, pretože práve kroje a folklór predstavujú pohľad do duše nášho národa a robia ho výnimočným nielen v rámci Európy, ale aj vo svete.“

Adolf Peter Záturecký: Slovenské príslovia, porekadlá, úslovia a hádanky

Holly Ringlandová: Stratené kvety Alice Hartovej