Jaroslav Hašek: Můj obchod se psy a jiné povídky

Jaroslava Haška som po prvýkrát zaregistroval po tom, ako som v knižnici jedného môjho kamaráta objavil nádhernú obálku knihy, ktorá jej autora preslávila zrejme najviac – Osudy dobrého vojáka Švejka. No už málokto vie, obzvlášť čitateľ inej ako českej národnosti, že Hašek má na svojom konte aj iné, rovnako podarené diela, ktoré by nemali ostať pred ostatnými ukryté v pozadí tých najznámejších. Můj obchod se psy a jiné povídky v tomto smere rozhodne nie je výnimkou, práve naopak.

Jaroslav Hašek nemal ľahký život. Narodil sa do prostredia, kde sa žilo doslova zo dňa na deň, v núdzi, chudobe, v neustálej obave o ďalšiu existenciu. Haškov otec životnú situáciu ťažko znášal a svoje problémy utápal v alkohole, ktorý ho napokon stál život. Po jeho smrti sa majetkové pomery rodiny ešte zhoršili. Snáď aj preto, poznačený pomermi vo svojej bezprostrednej blízkosti, sa Hašek správal spočiatku ostýchavo, v škole nevynikaj a pomerne skoro z nej odišiel, aby sa pretĺkal rôznymi profesiami. Nejedny prázdniny ale trávil na cestách, ktoré dopodrobna, nezabúdajúc na presnú interpretáciu faktov, dokumentoval, a ktoré sa neskôr stali dôležitým podkladom v jeho literárnej tvorbe.

Můj obchod se psy a jiné povídky v sebe zhmotňujú všetko, čo je pre Haška typické – autentické detaily, pozorovanie, popisy, miestami priam reportážne záznamy. V jednotlivých príbehoch je krásne vidieť, že Hašek vedel pozorovať život. Pokiaľ ste niekedy čítali Švejka, prípadne ste videli minimálne rovnako geniálne filmové spracovanie s nezabudnuteľným hereckým koncertom Rudolfa Hrušinského, viete, že ak niečo spisovateľovi vždy išlo, bola láskavá, no veľmi trefná satira vtedajších pomerov v spoločnosti, ktorá inteligentným spôsobom nenechala na nikom suchú ani jedinú nitku.

Spektrum príbehov v tejto knihe je rozhodne veľmi široké a každý si v nich nájde to svoje. Aj preto je Můj obchod se psy a jiné povídky ideálna na čítanie kdekoľvek – k teplému krbu, do vlaku či pred spaním. Touto cestou ďakujem Slovartu nielen za to, že mi doprial tento príjemný zážitok, ale tiež za to, že toto Haškovo dielo priniesol na náš knižný trh.

Laini Taylor: Zasnený neznámy

Literárna revue 20/2019