Jessie Burton: Miniaturista alebo pôvabný príbeh na dobrú noc

Román Miniaturista je založený na silnom príbehu. Spisovateľku inšpirovala miniatúra domu od neznámeho umelca, vystavená v Rijkmuseu v Amsterdame. Námet je zvolený bravúrne. Miniatúry majú v sebe naozaj niečo záhadné, strašidelné a temné a keď k nim pridáme čarovné schopnosti, príbeh je hneď príťažlivejší.

Nella Oortmanová je mladá žena, ktorá prichádza z vidieka do domu svojho vopred dohodnutého manžela. Očakávané vrúcne privítanie sa však nekoná. Manžel Johannes je zaneprázdnený bohatý mešťan a kupec, ktorý väčšinu svojho času trávi mimo domova na cestách, alebo prácou v kancelárii. V prepychovom dome vládne prísnou a konzervatívnou rukou Johannesova sestra Marin, ktorá hneď od začiatku dáva mladej neveste najavo odmeranosť a silu jej matriarchátu. V dome však okrem nej býva i prívetivý a introvertný čierny sluha Otto, ktorý bojuje s predsudkami zo strany rasisticky naladených obyvateľov mesta a podozrivo svojská a pravdovravná Cornelia.

Nella v dome trpí samotou a pocitom hlbokého smútku – nedarí sa jej naplniť predstavu o manželskom živote a zdá sa, že zviesť vlastného muža je tá najnáročnejšia úloha, akú kedy mala. Zvrat v príbehu nastáva, keď Nelle večne utekajúci manžel daruje miniatúru ich vlastného domu. Prvotný strach a podivnosť daru vystrieda narastajúca zvedavosť a vzrušenie. A veci sa začínajú meniť, keď záhadný miniaturista, či miniaturistka posiela Nelle prvé výtvory. Zdobená stolička, psy, lutna, to všetko sa až zarážajúco podobá na skutočné predmety a zvieratá. Keď dostáva ďalšiu zabalenú zásielku, v ktorej nachádza figúrku manžela, švagrinej, sluhov a ďalších rodinných blízkych, je jasné, že ich niekto pozná omnoho lepšie, ako by sa dalo očakávať. Desivejšia je však skutočnosť, že svet miniatúr sa dotýka toho reálneho a začína ho ovplyvňovať. Záhadou ale nie je iba domček zmenšenín v amsterdamskom sídle – tajomstvá ukrýva i samotná rodina Brandtovcov a Nella si čoraz jasnejšie uvedomuje, že aj ona sama je len figúrkou, ktorou všetci manipulujú.

V románe Miniaturista ukázala debutantka Jessie Burton talent pre budovanie atmosféry a živé dialógy. Príbeh nepodlieha klišé, udržiava si napätie, prirodzenú gradáciu, aj tajomnú atmosféru. Záhadnosť, podčiarknutá prostredím starého Amsterdamu, ťažkého hodvábu, vlhkosti a špiny tamojších ulíc, prepychu a potláčaných emócií, robí z románu čítanie, ktoré jedno britské rádio oprávnene zaradilo k najkrajším knihám pred spaním.

Literárna revue 05/2015

Talkshow s Dadom Nagyom v marci