DOPRAVA ZADARMO PRI NÁKUPE OD 15 EUR

Jo Nesbo: Nôž

Autor: Tibor Porubän, 19. septembra 2019

Harry Hole je tam, kde bol na začiatku, alebo skôr ešte o level nižšie. Rachel je preč. Nadobro. Tentoraz neušiel on, vyhodila ho. Vracia sa teda na ulicu Sofies Gate, do bytu o poschodie nižšie, ako bol byt, ktorý si prenajímal predtým, než sa znovu stal človekom. Prebúdza sa s ťažkou opicou a s rukami aj oblečením celým od krvi. Nič si nepamätá, ale vie, že v jeho prípade je lepšie mať sa na pozore. Pustí sa po stopách svojho úhlavného nepriateľa a tie ho prevedú dosiaľ najhorším osobným peklom. V dvanástej časti krimi série si Harry Hole siahne na dno.

Nórsky Dominik Dán a jeho, dnes už kultový, detektív, sa vracia v ďalšom napínavom príbehu. V tomto úvode absolútne zbytočná veta, pretože je to rovnaké, ako keby som napísal, že obloha je modrá a slnko svieti nad našimi hlavami. Zjednodušene povedané, Nôž nijakým spôsobom neprekvapil. A to v prípade celosvetovo známeho spisovateľa, ktorého knihy ľudia (seba rozhodne nevynímajúc) hltajú ako lační vlci svoju korisť, je zrejme tým najtrefnejším a najkrajším komplimentom.

Typický severský chlad, ktorý sprevádza nielen dejovú líniu, ale tiež vystihuje správanie jednotlivých postáv, geniálne podčiarkol už beztak skvelo vyrozprávaný a vypointovaný príbeh. Áno, všimli ste si správne, v tejto recenzii rozhodne nebudem šetriť superlatívmi. Ani nemôžem a pokiaľ ste Nôž už prečítali, iste mi rozumiete.

Z tohto miesta si dovolím prepožičiať si výrok istého recenzenta z New York Times, ktorý vyhlásil, že Nôž je krásnou pripomienkou toho, prečo kniha Jo Nesba tak milujeme. Pri čítaní som sa niekoľkokrát pristihol ako premýšľam nad tým, prečo má za veľkou mlákou väčší úspech Stieg Larsson. Nedovolím si tvrdiť, že jeho tvorba je slabá, to vôbec, ale nedá mi jedným dychom dodať, že ak by sa Nesbových príbehov ujali zruční scenáristi a režiséri, premenili by ich na kinotrháky, ktoré by v rámci návštevnosti dominovali a mohli ohroziť aj nejeden hollywoodsky blockbuster. V opačnom prípade by to mohlo dopadnúť rovnako ako so Snehuliakom, ktorého nezachránil ani tradične skvelý Michael Fassbender.

Slovo záverom? Prípady Harryho Holea majú svojich skalných, ktorí ich buď milujú (a následne aj vyhľadávajú), alebo nenávidia. Nie nadarmo som Nesba nazval “nórskym Dominikom Dánom“. Z môjho pohľadu majú toho obaja veľa spoločného, pričom Slovákovi chýba iba skúsený človek, ktorý by jeho príbehy pretlačil za hranice Československa.

Nôž je určený tým, ktorí predchádzajúcich jedenásť kníh zhltli aj s obálkou. S knižnou väzbou na vrchu. Mňam.

Jo Nesbø (1960) sa narodil v Osle a vyrastal v Molde. Je vyštudovaný ekonóm.

Po úspešnej kariére popového hudobníka v skupine Di Derre debutoval v roku 1997 detektívkou Netopierí muž (Ikar 2014), za ktorú si vyslúžil ocenenie najlepší škandinávsky kriminálny román roka. Táto kniha predznamenala autorov nevídaný úspech u čitateľov aj kritiky. Nasledoval román Šváby (Ikar 2015) a Zrada (Ikar 2013), ktorý Nórsky knižný klub v roku 2004 označil za najlepší nórsky kriminálny román všetkých čias. Aj ďalšie autorove romány Bohyňa pomsty (Ikar 2010), Diablova hviezda (Ikar 2010) a Spasiteľ (Ikar 2012) čitatelia prijali s veľkým nadšením. Za román ... viac