Jaromír Slušný: Kriminálne príbehy z čias nedávnych

V jednej z posledných recenzií som na knihu Dobytie Mesiaca som takto úvodom konštatoval, že kozmonautika a astronómia nepatria medzi témy, ktoré by som nejako zvlášť obľuboval, čo v kontexte toho, že som sa do recenzovania knihy, ktorá práve túto problematiku rozoberá, muselo vyznieť prinajmenšom zvláštne. Na druhej strane, kriminálky, právo, vraždy a všetko okolo toho je presne môj šálok kávy, a preto som sa na najnovšiu knižku Jaromíra Slušného obzvlášť tešil. Jednak pre jej ohlasovaný obsah, a tiež ako čitateľ, ktorý mal možnosť prečítať aj niektoré z jeho predchádzajúcich počinov.

Pán docent Slušný sa v rámci svojej kariéry pedagóga, akademika a spisovateľa pohybuje predovšetkým v dejinách boja spoločnosti proti rôznym prejavom trestnej činnosti. Za kľúčové môžeme považovať jeho Svetové dejiny polície, ktoré som sám osobne prečítal trikrát (čo vám poviem, som fajnšmeker) a môžem ich vrelo odporučiť. Za zmienku stoja aj ďalšie jeho počiny, ktoré by z tohto miesta bolo zbytočné menovať – efektívnejšie bude zaobstarať si ktorúkoľvek Slušného knihu a pustiť sa do jej čítania.

Pokiaľ máte aspoň aký-taký všeobecný prehľad, máte dojem, že ste už niekedy počuli niečo o kauze Cervanová, prípadne ste prečítali aspoň jednú Dánovku, budú pre vás Kriminálne príbehy z čias nedávnych touto správnou knižkou. Stručne podané známe aj menej známe prípady sú charakterizované nenáročnou formou, ktorá nezahltí čitateľa nadmerným množstvom faktov a nevystraší naturalistickými opismi priebehu jednotlivých skutkov ani výzoru nevinných obetí.

Napriek vyše dvom stovkám strán sa kniha zásluhou jej autora číta priam sama, veľmi rýchlo a v priebehu nanajvýš niekoľkých málo hodín bude celkom určite prečítaná. Ak máte podobný vkus ako ja, nemáte prečo ďalej váhať. Ak ste voči podobným počinom skeptickí, myslím, že je najvyšší čas svoj ostych prekonať. Fikcia je super, inšpirácia skutočnými udalosťami o to viac, no stopercentné čerpanie zo skutočnosti nenahradí ani predstavivosť toho najlepšieho spisovateľa.

Arnold Schwarzenegger: Total Recall

Jo Nesbo: Nôž