Jo Nesbo: Smäd

Jo Nesbø prichádza s novou knihou Smäd, ktorá určite prinesie nejednu prebdenú noc. Povesť autora v knižnom svete je natoľko známa, že ho netreba nijako špeciálne predstavovať. Je to kráľ severského krimi a jeho príbehy so záujmom čítajú milióny nadšencov na celom svete.

Už prebal knihy prezrádza a zároveň láka návratom obľúbeného vyšetrovateľa Harryho Hola. Úprimne, ktorý jeho fanúšik by odolal pokušeniu prečítať si ďalší príbeh nenahraditeľného a svojského vyšetrovateľa. Je septembrový večer. Elise Hermansenová ako tisícky ďalších ľudí skúša šťastie v láske prostredníctvom internetovej mobilnej zoznamky. Po ďalšom neúspešnom rande sa teší domov, kde sa nebude  musieť pretvarovať. No bezpečie bytu sa mení na nočnú  moru, z ktorej sa nedá zobudiť. Prípad je pridelený vyšetrovateľke Katrine Brattovej a rozhodne nezostáva len pri tejto jednej vražde. Všetky násilné činy majú tri spoločné menovatele: železné špicaté zuby, vycicaná krv a mobilná aplikácia Tinder. Harry Hole žije svoj pokojný život, s políciou ho spája už len minulosť a prednášky na škole. No karty jeho osudu rozohrajú novú hru a privedú ho späť do služieb polície. Púšťa sa do svojho ďalšieho prípadu, ktorému sa opäť naplno oddá. Je na stope novému psychopatovi  alebo sa jedná o kostlivca v skrini, ktorý je mu už dobre známy?

„Septembrové Oslo. Konečne sa do mesta vrátila tma. Skončili sa krátke, iritujúco svetlé letné noci s hysterickým, veselým, prihlúplym rozkvetom života. V septembri získavalo Oslo svoje skutočné ja: melancholické, rezervované, efektívne. Solídna fasáda, ale aj tmavé miesta a tajomstvá.“

Čitateľský svet sa rozdeľuje len na dve časti. Tí, ktorí Nesba milujú a tí, ktorí sa boja jeho až príliš realistického obrazu vrážd. Nie každá kniha dokáže vyvolať toľko protichodných pocitov, ako práve jeho kvalitné krimi príbehy. Hneď prvá kapitola vás prinúti nastúpiť do nezastavujúceho vlaku, ktorý prevalcuje Vaše zmysly. Každá jedna stránka je do detailov vyskladaná a neponecháva nič na náhodu. Zavedie Vás vopred  naplánovaným  smerom a o pár strán ďalej zistíte, ako ste sa nechali oklamať autorovou falošnou stopou. Opisy stretnutí vraha so svojimi obeťami sú tak desivo uveriteľné, že priam cítite jeho dych na svojom zátylku. Brilantné rozuzlenie knihy prichádza až na záver, zrazu všetko dáva nový zmysel a zapadá do seba ako skladačka. Pár dní po prečítaní určite dáte pokoj zoznamovacím aplikáciám, ak nie už nadobro. Sme síce na Slovensku, ale jeden nikdy nevie, aký démon drieme v každom z nás. Kniha poteší každého verného čitateľa kriminálnych príbehov a určite si nájde aj nových priaznivcov. Návrat Harryho Hola síce vyvolal mnohé diskusie, či autor urobil dobre, keď obľúbeného vyšetrovateľa vrátil na výslnie kriminalistického sveta, no po dočítaní sa rozplynú všetky pochybnosti o správnosti jeho rozhodnutia.

George R. R. Martin: Rytier siedmych kráľovstiev

Samuel Bjork: Cestujem sama