John Irving: Modlitba za Owena Meanyho

Autor: Adriana Šmigovská, 1. júla 2019

John Irving je jeden zo spisovateľov, ktorého meno poviem, keď sa ma niekto pýta na knihy. Je to jeden zo spisovateľov, ktorý má svojský štýl písania a jeho knihy sa ľuďom moc nepáčia. Napriek tomu má aj svojich nadšencov, ku ktorým sa radím aj ja. Ale toto bol veľmi veľký krok vedľa.

Prsia vlastnej matky sú čudnou témou rozhovoru s kamarátom, ale moja mama bola uznávaná krásavica a na Owenovu úprimnosť sa dalo spoľahnúť, mohol som mu bezvýhradne dôverovať.

Keď som videla, že Johnovi Irvingovi u nás vyjde druhé vydanie tejto knihy voľba bola jasná. Jeho knihy som čítala vždy len cez leto a aj napriek tomu, že majú väčší počet strán mala som ich rýchlo zhltnuté. Táto však na leto vôbec nie je vhodná a pre mňa to bolo jedno veľké trápenie.

Prvýkrát, keď som si uvedomila, že to bude problém bolo, keď som túto knihu držala už doma a začala som ňou listovať. Vtedy som zbadala veľký počet písmen na jednej strane, ktoré sú na sebe nasekané a idú od kraja po kraj. Aj tak som si povedala, že sa do toho pustím, pretože jeho príbehy vždy stoja za to. Keď som sa začítala, prišlo mi, že knihu čítam strašne dlho a stále som na prvej kapitole, až vtedy som si všimla obsah, ktorý sa nachádza vzadu a s hrôzou, koľko strán má jedna kapitola, som knihu zavrela. Po chvíli som však neodolala a chcela som vedieť, o čo v príbehu vlastne ide, pretože má veľmi dobré hodnotenie.

Zhrnula by som to asi takto: Zbožňujem Johnove opisy postáv a ich životné problémy alebo radosti. Ani pri tejto knihe to nebolo iné. Rozprávanie z pohľadu malého chlapca, ktorý Vám porozpráva o živote svojej rodiny, ale aj o priateľstve s Owenom a veľa iných veciach, bolo presne také, ako som si pamätal z jeho ostatných kníh. Vždy, keď sa mi podarilo sa začítať, tak som si to užívala. Napriek tomu, som si ju nemohla užiť až natoľko, ako by sa dalo. Pri knihe som väčšinu času trpela a to len kvôli nevhodnému výberu času na jej prečítanie. Pri jeho knihách som totiž bola zvyknutá na paperback a jednoduchšie spracovanie strán. Ku knihe sa určite vrátim. Skúsim to cez zimu, kedy pri dlhých chladných večeroch vôbec nevadí, že je kniha taká dlhá a teším sa, že v nej budem môcť hľadať všetko, čo do nej autor vložil skrz jeho myšlienky a pri prvom prečítaní som si to nevšimla.

Moje poučenie z tohto výberu znie, prvo si knihu určite prelistujte v kníhkupectve, aby sa Vám nestalo, že Vám kniha nebude vyhovovať na to časové obdobie a pritom stojí za to.

Za recenziu ďakujeme Adriane Šmígovskej.

Instagram: @knihy_knihy_a_knihy

Americký spisovateľ John Irving je autorom mnohých románov, ktoré spĺňajú prísne kritériá literárnych kritikov a zároveň sú svetovými bestsellermi. Narodil sa 2. marca 1942 v americkom Exetere.

Spisovateľ sa preslávil dielami ako Svet podľa Garpa (The World According to Garp, 1978), Hotel New Hampshire (The Hotel New Hampshire, 1981) či A Widow for One Year (Vdova na jeden rok, 1998). Román Svet podľa Garpa bol už štvrtým spisovateľským počinom. Stal sa jeho prvým bestsellerom. V roku 1980 získal americkú cenu National Book Award a stal sa predlohou k filmu. Sfilmovaný bol tiež román The Hotel New Hampshire (1984).

Knihy Johna Irvinga sú preložené do 35 jazykov, za americkú klasiku sa zvykne označovať jeho román Modlitba za Owena Meanyho (A Prayer for Owen Meany, 1989). Deväť jeho diel sa stalo ... viac