Jorn Lier Horst: Na zimu zatvorené

Príbeh okolo hromadného vykradnutia chatovej oblasti v okolí Larviku a vraždy jedného muža sa rozbieha pomaly. K zdanlivo menej komplikovanému trestnému činu je privolaný William Wisting, komisár známy svojou pedantnosťou a rozvážnou mysľou. Nie je to typ detektíva zhýralca, alkoholika, ani násilníka – skrátka obyčajný slušný chlap, ktorý má „filipa“. Avšak do deja zakrátko vstupujú nové a nečakané skutočnosti. Napríklad záhada okolo hromadného úhynu vtákov v oblasti, či čerstvo skrachovaný vzťah Wistingovej dcéry, novinárky, ktorej životnú cestu skrížila láska s podozrivým Tommym. Po úvodnej vražde nasledujú ďalšie – spálené telo šoféra pohrebnej služby, ktorý mal mŕtvolu priniesť do pitevne, vyplavená mŕtvola v chatovej oblasti, alebo smrteľný požiar v byte litovského kriminálnika.

V knihe Na zimu zatvorené rozpletá autor pavučinu rozsiahlejšieho prípadu, ktorej súčasťou je omnoho viac článkov, ako by sa spočiatku mohlo zdať. Napätiu a uveriteľnosti románu nahráva fakt, že samotný Jørn Lier Horst pôsobil dlhé roky ako policajný vyšetrovateľ, študoval kriminológiu a psychológiu. Postupy hlavnej postavy sú preto realisticky vykreslené a pootvárajú nám dvere do skutočného vyšetrovania. Literárny um autor preukazuje vo viacerých smeroch – výborne zvláda gradáciu, udržiava napätie, vysvetľuje a objasňuje len toľko, aby nás nechal pracovať s ním.

Keď sa do prípadu zapletie tím, ktorý rieši kriminalitu zahraničných prisťahovalcov, je jasné, že vyšetrovanie sa musí rozšíriť. Wisting odchádza do Litvy, kde potrebuje získať nové informácie o skupine pašerákov drog z postkomunistickej krajiny. Ako to už býva zvykom, zločinecké bandy majú svoju hierarchiu a jej prepojenia nie je ľahké odhaliť. Wistingova misia je náročnejšia o to viac, že v nebezpečenstve je aj jeho vlastná dcéra, ktorá sa v napadnutej oblasti na osamotenej chalupe chce vysporiadať s náročným rozchodom s jedným z údajných členov gangu.

Na zimu zatvorené patrí do kategórie klasických detektívnych románov, čo mu však neuberá na príťažlivosti, či napätiu. Okrem mierne vágneho úvodu je plný nepredvídateľných zvratov a schopne vystavaného príbehu. Inovácia, ktorú Horst ponúka, spočíva v dokonalom poznaní práce policajtov a táto profesionálna zručnosť je nielen evidentná, ale v zmesi za vlasy pritiahnutých kriminálnych motívov, veľmi vítaná.

Literárna revue 09/2015

Literárna revue 08/2015