Ken Follett: Piliere moci

Osud jednej londýnskej rodiny poznačí istá tragická udalosť z roku 1866, ktorá sa odohrá v blízkosti prestížnej Winfieldskej školy niekoľko kilometrov od Londýna. A práve to spustí niekoľko zlomových udalostí, ktorej dôsledky pocítia členovia rodiny Pilaster až niekoľko rokov neskôr.

„V ten deň sa vynorilo z hĺbky jazierka akési zlo a vsiaklo im do životov. Vnieslo do nich temné vášne, čo ich navždy poznačili, nenávisť, chamtivosť, sebectvo a krutosť, ktoré vyústili do podvodu, krachu, choroby a vraždy. Všetko sa však skončilo. Dlhy boli splatené.“

Pilasterovci sú rodina, ktorej hrdosť, sebavedomie a spoločenské postavenie spočívali v ich bohatstve. Ale nič netrvá na veky, stačí jedno zlé rozhodnutie a všetko sa razom zmení. Čítať o osudoch jednotlivých postáv bolo ohromným zážitkom. Jedine Ken Follett dokáže čitateľsky lákavo opísať momenty zo života ľudí, ktorí tvoria jeho príbeh a ktoré ožívajú vo fantázii každého pozorného čitateľa.

Táto kniha bola viac ako len historický román, bola spojením dobrodružstva, lásky a nebezpečenstva v jednom. Ak si prečítate akúkoľvek knihu od Kena Folletta, budete jeho knihy už čítať stále... lebo majú neopísateľné čaro, hlbokú hodnotu a ich riadky vám zakaždým zoberú dych, lebo čítať Folletta je ako vstupovať do histórie, ktorú napísal súčasným jazykom v jej dávnych obrazoch.

Kniha Piliere moci vás chytí za srdce od samého začiatku, má v sebe niečo, čo vás bude priťahovať čítať dosť rýchlo a zároveň veľmi pomaly. Nájdete v nej lásku, intrigy, chudobu aj bohatstvo, straty aj znovunájdenia. Niektoré postavy si obľúbite a iné budete zatracovať, obzvlášť postava mladého bankára Hugha Pilastera je vykreslená celkom dôsledne a úplne prirodzene si z neho vytvoríte hrdinu. Hugh Pilaster je čierna ovca rodiny, o bankovníctve vie však oveľa viac ako ostatní Pilasterovci, ale musí pracovať dvojnásobne tvrdo, aby sa presadil. Vo svete bankovníctva však nevládnu len muži, ale aj ženy, nie peniazmi, ale svojimi intrigami. V tomto v knihe vyniká rozhodne jedna žena a tou je Augusta Pilasterová, manželka jedného z hlavných partnerov banky. A nakoniec je tu vždy jeden zradca, jeden vrah a viacero nevinných ľudí. V tomto románe určite neprehliadnete ani postavu výpočítavého Mickyho Mirandu, ktorý bude vo vás vzbudzovať zlosť a budete chcieť mu v mnohom zabrániť, ale uvedomíte si, že bez negatívnych postáv by žiadna z kníh nebola atraktívnou a dych berúcou. A takou kniha Piliere moci rozhodne je.

„Komu naozaj záleží na banke a kto sú jej skutoční nepriatelia?“

Slovo banka je v tejto knihe skloňované mnohokrát, lebo je to príbeh o bankároch, ich rozhodnutiach, skutkoch a osobnostiach. Spomína sa tu tiež udalosť z 11. mája 1866, ktorá vstúpila do dejín ako „Čierny piatok“, kedy kvôli finančnej kríze skrachovalo množstvo európskych, a teda aj londýnskych bánk. Londýnske prostredie a mapka na prvých dvoch stranách knihy je typickou črtou Follettových diel. Nedá sa ani opísať, aký veľký odborník v oblasti histórie Ken Follett je. A jeho knihy sú naozaj úchvatné.

Vďaka jeho najnovšej knihe sa čitateľsky ponoríte do sveta peňazí, podnikania, vyššej spoločnosti, politických aj rodinných intríg, pánskych klubov aj nevestincov, do chudoby aj bohatstva. Ja som si na tejto knihe obľúbila hádam všetko: hlavnú myšlienku, postavy, prostredie, zlomové okamžiky a napínavé rozuzlenie.

V podnikaní je to rovnaké ako v každodennom živote. Ide o to, aby človek bol tým, za koho sa vyhlasuje, a robil to, čo hlása. Predovšetkým bankár nemôže byť klamár. Zisk je argument, ktorý všetko prebije.“

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej . :)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @terezia.zk

Mariateresa Di Lascia: Cesta tieňmi