Krásne a vtipné poviedky – InterCity / Milka Zimková

Ostatná poviedková kniha Milky Zimkovej, Inter City, má evidentne železničný názov. Nie náhodou! Ako sama prezradila, niektoré poviedky z knihy vznikali vo vlaku – InterCity. Dlhé cestovanie, množstvo času na myšlienky, úvahy. Kniha je popretkávaná láskou, nehou, rozprávačským talentom autorky, ktorý sa, ruka v ruke, snúbi z jej láskou podfarbenými spomienkami na rodný kraj – Šariš. Už v prvej poviedke : Pobili mne fčera poňižej koscela, cítiť ako sa drsná prítomnosť, snúbi s láskavou minulosťou. S tou minulosťou, na ktorú mnohí zvyknú spomínať ako na obdobie, keď sa síce ťažšie žilo, ale vzťahy medzi ľuďmi boli lepšie, srdečnejšie. A tieto sa s dneškom nedajú ani len porovnať! V poviedkach Baranek, Pôst, Dušičky, Ponďola, Perún, sa Milka Zemková vracia v spomienkach do svojho detstva, medzi svojich najbližších. Spomína na radosti, starosti, zvyky, ktoré v minulosti na dedinách a v rodinách vládli. Osobitne sa mi páčila poviedka Verte – neverte, kde autorka s láskou spomína na svojho dedka Janka. Nesmierne dojímavá je pasáž:
„Oči mal privreté, ale nespal. Pohladkala som ho po tvári. Zvítali sme sa , on hneď na to, ako som prišla, čo deti, čo moja robota? Babka s mamou stáli uprostred izby a nemohli sa vynačudovať, lebo vraj už vyše týždňa s nikým slova neprehovoril. Ešte viac sa čudovali, keď skoro celý tanier fajnej kuracej polievky s rezancamiu odo mňa zjedol.“ Prečo? Sám som to prežil, keď som strácal mne blízku babku a keď som ju videl poslednýkrát pred smrťou. Podobne, s obdivuhodnou úprimnosťou, autorka opisuje stretnutia, ktoré s nebohým dedkom mala vo sne. Verím tomu a som presvedčený, že kto v srdci žije, nezomiera.
Iba o súčasnosti je okrem iného aj poviedka InterCity. V nej autorka priam s digitálnou presnosťou vystihla situáciu, v akej sa nachádza človek pred dlhou cestou vlakom. Dlhá cesta dáva človeku čas na čítanie, úvahy o všetkom možnom, či neželaného počúvania „rozprávania“ spolucestujúcich. Zimková tu živo vykresľuje situáciu, v akej sa nachádza, správanie spolucestujúcich...nesmierne vnímavo zachytená realita...
Táto poviedková kniha je nie len zdrojom úvah o živote, je to kniha napísaná s láskou, nevšedným humorom a zanechá vo vás paletu pocitov, ktoré vám zlepšia deň.
(Štefan Michalík)

Svetový Biely tiger – Biely tiger/ Aravind Adiga