Laco Struhár: Malebné Slovensko

Často na to ale nie je toľko voľného času, koľko by sme chceli a potrebovali. Obrázková publikácia Malebné Slovensko nás touto atmosférou rodnej krajiny prevedie. Fotograf Laco Struhár spolu s Martinom Jurčom zostavili publikáciu, v ktorej sa skĺbila fotografia a písané slovo. V úvode tejto encyklopédie nájdete stručne zhrnutú históriu Slovenska – od praveku až po súčasnosť – dôležité míľniky rôznych etáp našej krajiny. Aj tieto informácie dopĺňajú už spomínané fotografie Laca Struhára, na ktorých zachytáva architektúru a rozmanitú prírodu všetkých ročných období. Všetky fotografie v publikácii sú doplnené o popis – aká pamiatka, obec či krásy kraja sa na nej nachádzajú.

Publikácia je rozdelená na osem častí. Každá je venovaná jednému nášmu kraju, od západu po východ. Môjmu oku však neušlo, že Nitriansky kraj autori zasadili až na záver publikácie, čo mi prišlo celkom nelogické, keďže pri prezentovaní krajov v tejto knihe prechádzajú od západu po východ. V prvom momente mi napadlo, že na Nitriansky kraj zabudli, čo sa, pravdaže, nestalo, no toto jeho zaradenie mi stále vŕta v hlave. Odhliadnuc od tejto malej „nezrovnalosti“, v úvode každého kraja nájdete opäť jeho menší opis, zhrnutie najpodstatnejších informácií, ktoré ho robia neporovnateľným s tými ostatnými. V každom našom kraji sa nachádzajú historické pamiatky, národné parky či pamiatkové rezervácie, ktoré niektorí obyvatelia možno ešte ani nepoznajú.

Encyklopédia pomocou jednoduchého dizajnu pomôže zorientovať sa v našom malebnom Slovensku a takisto nadobudnúť nové znalosti, ktoré by sme ako rodáci mali plne ovládať. Nad písaným slovom prevládajú práve už spomínané nádherné fotografie, ktoré ulahodia každému, kto si túto publikáciu zaobstará. Laco Struhár je skutočne majster vo svojom remesle, každá jedna fotografia je odfotená s citom pre detail a krásu ponúkaného okamihu, ktorú sa mu podarilo preniesť až na papier. Priznám sa, že mne kniha učarovala práve vďaka týmto fotografiám, čo bol pravdepodobne aj samotný zámer autorov.

Obrázková publikácia či encyklopédia Malebné Slovensko je krásne spracovaná kniha, ktorú môžete dokonca nájsť aj v anglickej mutácii. O obidve vydania sa postaralo naše  vydavateľstvo Slovart a ja som rada, že sa publikácia dostala na náš knižný trh, lebo práve niečo takéto na ňom doposiaľ chýbalo. Ak ste (rovnako ako ja) milovníkom prírody a najmä milovníkom prírody Slovenska, odporúčam vám pozrieť sa na túto knihu, ktorá vás prevedie nádhernými scenériami a poznatkami z jednotlivých krajov Slovenska. Určite budete mať hneď väčšiu chuť spoznávať našu krajinu, a možno aj inak, ako ste boli doposiaľ zvyknutí.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej. :)

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Knižný svet Panta Rhei