Mads Peder Nordbo: Bez kože

Už v úvode sa stretávame okrem spomínaného novinára aj s inými postavami a tiež ďalšími obeťami nečakaných vrážd, ktoré otrasú hlavným mestom Grónska. Dej sa začína zamotávať zmiznutím múmie v ľadovci, ktorého nazvú Ľadový muž. Pri písaní sa spojí s fotografom Malikom a aj miestna polícia má k tomuto prípadu čo to povedať. Brutalite jednotlivých činov, násiliu a ľudskej zvrátenosti sa v tejto knihe nevyhneme.

Zvyknúť si pri čítaní na niektoré zvláštne dlhé mená, ktoré sa striedajú s tými typickejšími dánskymi mi robilo trochu problém a samotný dej začal byť pre mňa zaujímavým až tesne pred prvou polovicou knihy. Plusom sú však krátke kapitoly a zrozumiteľné dialógy, aj keď postáv v celom príbehu je viac než dosť. Po čase však pozorný čitateľ vie rozoznať tie dôležitejšie postavy a neustále meniaci sa priebeh udalostí ho drží v strehu.

Na pozadí prípadu nájdenia Ľadového muža, sa odohráva jeden odložený prípad z roku 1973, v ktorom došlo k brutálnym vraždám štyroch mužov, ktorých podozrievali zo zneužívania svojich maloletých dcér. A to ešte nie je vrchol celého ľadovca, ktorý spustí nečakaný sled udalostí a odhalení, ku ktorým sa pri svojom písaní mladý novinár dostane aj vďaka získanému zápisníku policajta, ktorý spomínané vraždy v 70. rokoch vyšetroval a potom zmizol.

Do príbehu vstupuje aj výrazná ženská postava – mladučká Grónka Tupaarnaq, ktorú po dvanástich rokoch prepustili z väzenia, ktorú obvinili z vraždy rodičov a ďalších členov rodiny. Autor túto ženu v knihe opisuje ako nepreniknuteľnú drsňačku, ktorá na jednej strane najviac nenávidí mužov, ale na druhej strane sa všemožne snaží pomôcť Mathewovi s vyriešením starého prípadu a nedostať sa pritom späť do väzenia.

Osobnému životu hlavných postáv autor Mads Peder Nordbo v knihe veľa priestoru nedáva, za to však často opisuje jednotlivé priestory , okolité prostredie a samotný spôsob života Grónčanov.  Popri ostrieľaných severských autoroch krimi som chcela dať šancu aj novému, menej zvučnému menu – autorovi tejto knihy Madsovi Peder Nordbovi a aj keď ma na začiatku kniha Bez kože veľmi neohúrila, jej druhá polovica ma presvedčila o tom, že to bola dobrá detektívka so správnou dávkou napätia, kriminálnej zápletky, dobrých postáv a netradičného prostredia.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej . :)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @terezia.zk

Kasie West: P. S. Mám ťa rada