Ken Follett: Ohnivý stĺp

Určite by som mala spomedzi jeho diel spomenúť úspešné knihy ako Piliere zeme alebo na Veky vekov. Pri jeho knihách treba síce čítaniu venovať možno viac času ako obvykle, keďže sú rozsiahlejšie a nejde o žiadne 200 stranové diela, ale zaručujem vám, že čítať Follettove historické romány je neskutočným čitateľským zážitkom a oplatí sa mať ich vo svojej knižnici.

Ohnivý stĺp rozpráva príbeh z fiktívneho mestečka Kingbridge v Anglicku, ktorý začína v r. 1558 za vlády Tudorovcov. Kniha je rozdelená na 5 častí, ktoré sú vymedzené rokmi, posledná z nich je najkratšia, ale tiež najnapínavejšia a výstižným až melancholickým záverom tejto nádhernej knihy.

Ak sa môžem opäť k niečomu priznať, tak najviac som sa obávala toho rozsahu (778 strán), či si to všetko budem pamätať, či tam nebude priveľa mien, ale opak bol pravdou. Ken Follett, tento uznávaný britský spisovateľ dáva každému svojmu čitateľovi úžasnú možnosť a priestor na postupné spoznávanie jeho postáv, dokonca hneď na úvod ponúka zoznam jednotlivých  skutočných historických aj knižných hlavných postáv, lebo ako sám priznáva: „čitateľ občas odloží knihu – a dostane sa k nej až po týždni či ešte dlhšom čase – stáva sa to aj mne – a vtedy môže zabudnúť. Preto pre každý prípad prikladám zoznam postáv, ktoré sa v knihe vyskytnú viac než raz.“  Možno mám pamäť na mená, ale nakoniec som ten zoznam nepotrebovala, ale je pravda, že som si robila pri čítaní poznámky.

Táto kniha je tak skvelo napísaná, až sa slovami ťažko dá opísať, čo všetko je na nej úžasné. A pritom v tejto knihe ide o najbúrlivejšie a najrevolučnejšie obdobie dejín. Už na prvých stranách sa dozvedáme o náboženskej neznášanlivosti medzi katolíkmi a protestantmi, čase, kedy v Anglicku a nielen tam vládla inkvizícia, keď za vlády Mary Tudorovej (Krvavá Mary) ľudí pre vierovyznanie zabíjali alebo kruto mučili a prenasledovali. Autor nám tieto udalosti predstavuje na osobnom príbehu hlavnej postavy Neda Willarda, ktorý je poctivý, nábožensky založený mladý Angličan a obchodník, ktorý sa vracia do svojho rodného mestečka Kingbridge, aby sa oženil s mladou ženou, do ktorej bol roky zaľúbený a nakoniec v knihe zohráva úplne inú, oveľa dôležitejšiu úlohu po boku významnej ženy.

Veľa vecí a udalostí sa v knihe mení, v celom príbehu sa strieda moc katolíkov a protestantov rovnako ako sa menia osobnosti na kráľovskom tróne. Mary vystrieda známa kráľovná Elizabeth Tudorová. Sú tam samozrejme aj záporné postavy, ktoré sú asi najviac výrazné, ale aj vďaka ním je kniha napínavá a dejovo vzrušujúca, až vám pri niektorých pasážach vyrazí dych.

Na tejto knihe sa mi páčilo, že sa to v jednotlivých kapitolách striedalo nielen  postavami, ktoré žili v iných krajinách a žili odlišné životy, ale tiež to, že sa autor vyhol akémukoľvek siahodlhému opisovaniu okolia, miest, aj postáv. Samozrejme, určité opisy historických pamiatok tam nemohli chýbať (napr. katedrála v Kingbridgi, ktorá sa reálne nápadne podobná na tú v Salisbury). Takisto sa tam spomínajú najznámejšie historické udalosti z dejín ako Bartolomejská noc, Pápežská bula z r. 1570, anglicko-španielska vojna (1580 -1604), sťatie škótskej kráľovej Mary Stuartovej.

Vďaka skvelému rozprávačskému Follettovmu talentu sa ocitneme nielen v Anglicku, ale aj vo Francúzsku, Španielsku či Nizozemsku. V knihe Ohnivý stĺp  nájdete spojenie všetkého, čo máte radi na historických románoch – krásne prostredie, vynikajúce a nezabudnuteľné postavy, lásku, oddanosť, priateľstvo, nenávisť, sprisahania, boje, vládnutie aj preberanie moci počas rôznych období v dejinách ľudstva.

Najväčší dôraz sa kladie na náboženstvo a slobodu vierovyznania, moc v rukách kráľov a kráľovien, ale autor pri svojom veľkolepom opisovaní nezabúda aj na jednoduchých a skromných ľudí, ktorí ešte veria v Božiu spravodlivosť a náboženské zmierenie.

„Jednoduchá myšlienka, že ľudia by mali mať možnosť uctievať Boha podľa vlastnej ľubovôle, zapríčinila viac utrpenia ako desať morových rán v Egypte.“

Ohnivý stĺp je veľkolepým výpravným Follettovým dielom, ktoré nemá  konkurenciu vo svete kníh a mala by mať v každej knižnici čestné miesto. Určite odporúčam prečítať túto knihu všetkým milovníkom histórie aj kníh ako takých.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej . :)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @terezia.zk

Mads Peder Nordbo: Bez kože