Maeve Brennan: Príbehy z New Yorku - Rozvláčna dáma

New York. Miesto neobmedzených možností. Veľké jablko. Mesto, ktoré nikdy nespí. Metropola po svete preslávená mnohými pomenovaniami. No ako vidia toto mesto miest samotní obyvatelia? Pohľad na trošku iný New York nám prináša novinárka časopisu New Yorker, Maeve Brennan, v knihe poviedok Príbehy z New Yorku – Rozvláčna dáma.

„Akoby mi Rozvláčna dáma ukazovala zábery z dlhej pomalej cesty z najťažkopádnejšieho, najľahostajnejšieho, najambicióznejšieho, najzmätenejšieho, najkomickejšieho, najsmutnejšieho a najchladnejšieho a zároveň najľudskejšieho z miest.“

Každá minca má svoje dve strany. Ako existuje svetlo, rovnako aj tma. A tak aj ako New York charakterizuje lesk a sláva, na odvrátenej strane je život obyčajných ľudí. Postavičiek, ktoré v tejto mestskej džungli prežívajú. Tí, ktorí už z prvotného ohromenia jeho veľkoleposťou, boli vyliečení. Životy dennodenne sa odohrávajúce na uliciach, v reštauráciách, knižniciach, taxíkoch a ďalších miestach. Práve takéto príbehy prináša autorka, známa pod pseudonymom Rozvláčna dáma. Ľudí bez mien, bez hlbšieho poznania. Len krátke epizódky z ich neznámych životov. Všetko cez oči a uši ženy, ktorá toto mesto milovala práve pre jeho povahu. Nie láskou ovplyvnenou prvotným zaslepením. Ale láskou skutočnou, vidiacou aj chyby a neduhy.

„Môžete si byť istí jedine tým, že má tajomstvo, ktoré nás k nemu púta – niečo nepokojné a netrpezlivé, niečo, čo máme aj v sebe, hoci nám nie je dovolené porozumieť tomu.“

Poďte sa spolu s autorkou znova a znova zamilovať do skvostu menom New York. Precíťte vône ulice, načúvajte kriku za oknami, súkromným rozhovorom, plaču detí, či pocíťte dážď na svojich ramenách. A popritom všetkom seďte v obľúbených podnikoch a vychutnávajte si svoju kávu. Všetko v spoločnosti New Yorku v 60. a 70. rokoch. Keď mrakodrapy ešte len začínajú okupovať staré budovy a  nenásytne si ukrajujú svoj diel koláča. Ale toto mesto sa nepýta, toto mesto si nárokuje a berie všetko. Bez ohľadu na dôsledky. Aj toto je New York. Neosobný, anonymný a ľahostajný. A predsa v takejto atmosfére Maeve Brennan zachytáva jeho ľudskú tvár. Tvár všetkých tých ľudí zápasiacich o bežný život. Krátke príbehy života zakončené často myšlienkou pre úvahu. Kladie popritom dôraz na detailné popisy osôb, budov, ulíc. Nešetrí kritikou, iróniou a sarkazmom. Hoc pozná skutočnú tvár a povahu mesta, vracia sa do neho a miluje ho.

„Broadway potrebuje veľké svetlá, aby sa zmenila z ošarpanej a špinavej ulice na to, čím je: ostrovom nepredstaviteľných pôžitkov, kde je zakázané ovocie konečne na dosah – stále ho nevidieť, ale je na dosah niekde tu, niekde blízko. Na Broadwayi je niečo, čo nemáte doma, a každý, kto sa po tejto ulici vyberie, to hľadá. Neexistuje vtieravejšie a zároveň tajomnejšie miesto, taký prázdny a živý, taký neskutočný a známy, taký intímny a hlučný priestor.“

New York je zvláštne miesto. Napriek tomu, že je špinavé, hlučné a uponáhľané, priťahuje pozornosť viac, ako ktorékoľvek iné miesto. Zrážať sa na rušných križovatkách so stovkami ľudí. Vidieť kopy neporiadku po okrajoch ciest. Pozorovať bezvýrazové, ponáhľajúce sa tváre. No aj sedieť v noci na streche bytových objektov, počuť v diaľke húkajúce sirény a cítiť „vôňu“ mesta. To všetko je New York. Ale najmagickejší je okamih s každým prichádzajúcim novým ránom. Ten kratučký moment, kedy mesto naozaj na milisekundu zaspí. Stíchne. A vy sa vtedy cítite naplnení, šťastní z nevysvetliteľného dôvodu. A toto ho robí jedinečným. Akému vo svete páru niet. Proste ho musíte milovať. A tak nájsť pochopenie pre Rozvláčnu dámu, ktorá mu vzdáva poctu aj prostredníctvom tejto knihy. New York je jednoducho neopätovaná láska na celý život.

„Mesto spoznávame v každodennom živote, keď hľadáme reštaurácie, obchody a miesto na bývanie. A New York je potrebné spoznať. New York nie je priateľský. Je veľmi veľký a nemá srdce. Nie je očarujúci. Nie je sympatický. Je uponáhľaný, hlučný a neupravený, je tvrdým, ambicióznym, nerozhodným miestom, ktoré nebýva živé a už vôbec nie radostné. Keď sa trblieta, je veľmi-veľmi jasný, a keď nie, je špinavý. New York nič nespraví pre tých, ktorí sa ho rozhodnú milovať. Vrazí nám do srdca túžbu za domovom, ktorá nás sužuje, až kým ho neopustíme, a vtedy si uvedomíme príčinu svojho nepokoja. New York nám nechýba preto, že by bol niekedy lepší alebo horší, ale preto, že nás drží a my netušíme prečo.“

Meik Wiking: Malá kniha lykke

Francoise Frenkel: Kníhkupkyňa z Berlína