Meik Wiking: Malá kniha lykke

Všetci dobre vieme, že o hygge sa v poslednom čase píše akosi veľa kníh. A tiež o lykke (=šťastí). Mne sa (zatiaľ) dostali do rúk len tie od Meika Wikinga a vlastne som si ich aj sama asi nejako intuitívne vybrala – stručne povedané – očarili ma najviac. Či už svojou vizuálnou stránkou, alebo tou obsahovou. Veď kto má väčšie právo písať o šťastí, ako práve riaditeľ Inštitútu pre výskum šťastia? :-)

Zatiaľ čo v Malej knihe hygge sa autor zameriava najmä na uvedomenie si šťastia prúdiaceho z každodenných maličkostí a navodenie do našich všedných dní tej správnej hyggeling atmosféry, v Malej knihe lykke sa zameriava na šťastie ako také, používajúc pri tom množstvo príbehov zo svojho alebo iných (šťastím zmenených) životov. Pomocou týchto príbehov sa snaží zmeniť náš postoj k životu, ale veľmi nenásilne, respektíve ukázať nám, aké pomerne „jednoduché“ je aj z tej najhoršej životnej situácie vyjsť ako víťaz. Autor však nevyužíva iba autentické príbehy (ktoré sú veľmi zaujímavé), ale aj výsledky svojich aj iných výskumov, ktoré trefne vsádza do tej ktorej kapitoly/témy, ktorej sa venuje. Tieto výskumy a výsledky z nich boli pre mňa veľmi zaujímavé a ani by som si predtým nevedela predstaviť, čo všetko sa dá vlastne o šťastí skúmať. Výsledky ma vôbec nenechali chladnou, ale práve naopak, veľa z nich dávalo veľký zmysel a prinútia človeka zamyslieť sa.

Kniha je rozdelená do niekoľkých kapitol, v ktorých sa autor venuje napríklad blízkosti, zdraviu, dôvere, slobode, dobrosrdečnosti, ale aj peniazom a ich vplyvu na šťastie človeka. Vo všetkých týchto kapitolách ponúka čitateľom tipy na šťastie, ale nie nejaké nereálne, ale v konečnom dôsledku celkom jednoduché a aj ľahko realizovateľné.

Táto kniha môže pre niekoho vyznievať ako veľké klišé, v ktorej sa nájdu len zbytočné rady a tipy pre šťastnejší život. Ja si však myslím, že autor veľmi dobre vie o čom píše, keďže sa výskumu šťastia takmer na celkom svete venuje už niekoľko rokov, čo potvrdzujú aj mnohé jeho výskumy.

Čo je však dôležitejšie – autor ponúka skutočne vlastné postrehy z mesta v ktorom žije a pracuje – Kodane, ktoré sa radí medzi najšťastnejšie mestá vôbec. Čitateľ sa dozvie množstvo nových informácií zo života v tomto meste, ale aj z nátury jeho (šťastných) občanov. Pre mňa boli tieto poznatky obohacujúce aj v tom zmysle, že veľmi inklinujem k severským krajinám, preto dozvedieť sa hocičo nové z tejto časti našej planéty mi spravilo nesmiernu radosť. Uvedomíte si, ako veľmi rozdielne je žitie napríklad na Slovensku a inde vo svete. Už len to môže niektorých ľudí navodiť k tomu užívať si o niečo viac vlastný život a nebrať všetko až tak príliš vážne.

Za recenziu ďakujeme Martine Pinkovej.

Jej fotky a časť recenzii nájdete aj tu: @matine.knihy

Hanna Krallová: Srdcový král