Mark Verin: Rozpad

Karol Fajth sa po úspešnej kariére novinára, hovorcu a zakladateľa nadácii, rozhodol vstúpiť do knižného sveta. Je známy pod pseudonymom Mark Verin. Po prvej časti trilógie Prehra, vydanej v roku 2017, prináša voľné pokračovanie príbehu dvoch priateľov v špionážnom trileri pod názvom, Rozpad.

„U nás nie neobvyklé prezliekať uniformy, meniť stranícke legitimácie. Jedno je však zvláštne – vždy sú to tí istí ľudia. Akoby sa množili sami od seba.“

Dej sa odohráva v roku 1989. V roku zlomovom pre strednú  a východnú Európu. Mnohé štáty stoja pred dôležitými rozhodnutiami, ako ďalej postupovať a ktorým smerom sa vydať. Ústrednými postavami príbehu sú bývalí spolužiaci, Rus Voloďa Volčkov a Slovák Guliver. Delí ich veľká vzdialenosť, no nová situácia Európy zvedie ich cesty opäť dokopy. Voľoda sa stáva váženým mužom v Rusku. Guliver žije pokojný život, kým ho kolega Peter nestrhne do víru veľkej politiky a špiny. Je vyslaný do Švédska, kde sa má oboznámiť so švédskym  modelom ekonomiky, no to je len počiatok jeho cesty. Postupne navštívi mnohé miesta, stretáva starých známych a dostáva sa do nebezpečných situácií. Prečo práve on bol zapletený do boja o prísne strážené údaje? Z akého dôvodu sa stretne so svojím bývalým spolužiakom? Akú úlohu v tom celom zohráva ich spoločná láska Anna? Dokáže z tohto kolotoča vystúpiť so zdravou kožou?

„V jednej chvíli pochopil, o čom je celá hra, v ktorej mal úlohu aj on. Pracuje pre ľudí, ktorí nemajú ani priateľov, ani nepriateľov. Idú za korisťou sami pre seba.“

Zaujímavý príbeh, no napriek tomu mu niečo chýbalo. Prvá polovica knihy mi pripadala trošku chaotická, strácala som sa v nej. No v druhej to nabralo spád a stala sa zaujímavejšou. Zorientovať sa v postavách bolo spočiatku trocha problém, no postupne sa vyprofilovali len tie, ktoré boli podstatné. Ako to už býva v podobných knihách, nechýbajú intrigy, špinavé praktiky a mocenské boje. Autor upriamuje pozornosť na zložité hry na pozadí, o ktorých bežní ľudia nemajú ani potuchy. Keď sa rozhoduje o nich, bez nich. Okrem politickej zápletky si môžu prísť na svoje aj romantické duše, hoc samozrejme v obmedzenom rozsahu. Kniha zachytáva tiež mnohé historické fakty a postavy, známe z dotknutého obdobia.

„Všetky veci na svete majú pár. Sme dvojakí – dobrí a zlí. Hľadíme na svet dvojmo, na veci, ktoré sú pre nás pekné, a na veci, ktoré sú nepekné. Máme pravú ruku, ktorá koná v službách zla, a ľavú schopnú konať veľa dobra plynúceho zo srdca. Jedna noha nás môže viesť cestou zla, druhá noha k dobru. Všetky veci majú pár.“

Je to dielo, ktoré v mnohom kopíruje aj súčasné trendy vo svete. Vo svete, kde vybrané záujmové skupiny sveta hýbu figúrkami a držia v šachu mnohých vrcholových  predstaviteľov štátov. Bola to realita kedysi, dnes a nepochybne bude aj v budúcnosti.

„Nepochopil si to najdôležitejšie. Ak chceš riadiť spoločnosť, musíš mať na to dostatočne silné nástroje. Jedna vec je riadiť politikov, to som ti už povedal. Ale nestačí mať na nich kompromitujúce materiály. Ak si chceš osedlať budúcnosť, musíš si vybudovať aj silnú opozíciu voči moci a šikovne ju riadiť, Potom môžeš povedať, že máš veci pod kontrolou.“

Edward St. Aubyn: Patrick Melrose - Nerieš to

Odomykanie detského potenciálu