Osobný odber už na 54 miestach na Slovensku

Michael Connelly: Čierny ľad

Autor: Martina Kušnieriková, 16. apríla 2019

Na trhu sa objavila nová droga. Pomenovali ju čierny ľad. Je to relatívne nový produkt, o ktorom zatiaľ niet veľa informácii, no už teraz po ňom začína vzrastať dopyt. Preto musia policajné zložky urobiť väčšie opatrenia, aby sa tak mohli priblížiť do centra ponuky. Ako tajné zložky postupne odhalia trasy, ktoré smerujú do hlavného uzla výroby. Keď sa objaví mŕtve telo policajta Calexica Moorea, je spustené vnútorné vyšetrovanie, ktoré má preukázať iba toľko, ako k úmrtiu došlo. Dostavia sa však nečakané komplikácie, ktoré apriori ohrozujú status policajných zložiek. Je potrebné, aby sa niektoré veci zamietli pod koberec.

Keď na Štedrý deň Harry Bosch započuje z policajného hlásenia kód označujúci úmrtie policajta, hneď tuší, o koho ide. Už dlhší čas sa pošepkávalo, že by práve Calexico Moore mohol prejsť na druhú stranu, k mŕtvym. Problém bol v tom, že i keď mal Bosch službu, jeho na pomoc nik nevolal. Začínalo mu to smrdieť byrokraciou. Vládne zložky pchajúce nos do interných záležitostí. Aby niečo ututlali.

Autor Michael Connelly použil v knihe frekventovanú tému drog. Tematiku popísal dostatočne na to, aby čitateľa čo-to o drogách priučil. Nezainteresovanému človeku takéto informácie dosť napovedia. Ďalšie popisy detailov, ako prebieha transport drog, ako sú ľudia ochotní pašovať drogy cez hranice… vskutku zaujímavé informácie.

Autorovi sa podarilo navodiť pochmúrnu atmosféru špinavého Los Angeles, kde panuje zákon ulice, zločinci, díleri drog, násilie a v neposlednom rade apatia. Pojicajné zložky sú skorumpovanou časťou spločnosti, ktorej ide v prvom rade o vlastný prospech. Na uliciach už dávno nepanuje spravodlivosť, civilisti už dávno upustili od viery v dobro. Badať, že to spôsobil úmyselne, aby tak vyprovokoval čitateľa zamyslieť sa nad súčasným stavom spoločnosti a chcieť tak prevziať nadvládu nad bezútešným stavom. Je to paradox, ale práve negatívne vyznejúca udalosť stimuluje človeka k pozitívnému konaniu. Autorovi je potrebné zložiť za to poklonu. Podal výborný výkon.

Na to sú ale jeho čitatelia zvyknutí, i keď sa v tomto prípade jedná o jednu z jeho prvých kníh. Vydavateľstvo na Slovensku si dalo načas a vydalo tak knihu, ktorá sa datuje do obdobia koncov deväťdesiatych rokov. Súčasnému čitateľovi to môže spôsobiť mierne rozladenie. Keď sa ale naladí na danú minulosť, ocitne sa v krásnom prostredí bytia bez zbytočného zaťaženia počítačovou technikou, mobilmi a inými prístrojmi. Ľudia viac komunikujú ústne, sú tak schopní omnoho viac vyriešiť. Na písanie používajú pero a papier, čo je pre niekho dnes už rarita. Preto kvitujem tento zámer vydavateľstva, či už úmyselný alebo neúmyselný, zasadiť do tejto technickej doby, práve túto knihu. Výborný ťah! Čitateľ tak má možnosť nahliadnuť do doby, keď pracovali viac ľudia a menej stroje. Kedy bolo možné robiť kroky, za ktoré nik neniesol zodpovednosť. Odsúdeniahodné, poľutovaniahodné, či chvályhodné? Posúďte sami.

Kniha Čierny ľad je výborným spoločníkom na upršané večery. Dážď správne navodí pochmúrnu atmosféru, no nie je to podmienkou. Prelúskať sa príbehom dokonalého plánu, manipulácie, ale aj zrady, lásky a pochopenia, s nečakaným vyvrcholením je dobrým plánom na dnešný večer. Tak do toho. Nebudete sklamaní!

Za recenziu ďakujeme Martine Kušnierikovej.

Viac info o knihách nájdete aj na jej instagrame: @matineknihy

Pracoval roky ako novinár a za svoje články o o ľuďoch, ktorí prežili letecké nešťastie dostal nomináciu na Pulitzerovu cenu. Narodil sa 21. júla 1956 v Philadelphii, USA.

Svoj prvý román sa rozhodol napísať začiatkom 90. rokov, pretože chcel literárne spracovať svoje žurnalistické skúsenosti, práve  vtedy stvoril detektíva Harryho Boscha (prvý román mu vyšiel v roku 1992 – Temná ozvena). Hlavným hrdinom jeho románov je svojrázny detektív s hlbokou neúctou k autoritám a sebazničujúcim zmyslom pre spravodlivosť.

Každá Connellyho kniha vedie v rebríčkoch čítanosti a je to túžobne očakávaná novinka. Dynamika a nečakané rozuzlenia v príbehoch priniesli tomuto autorovi nebývalú popularitu a uznanie čitateľov kriminálnych románov na celom svete.

Michael Connelly je držiteľom viacerých prestížnych literárnych ocenení (Edgar, Anthony, Macavity, Nero, . 38 Caliber /Francúzsko/ a Grand Prix ... viac