Michail Zygar: Impérium musí zomrieť

Rusko je obrovská krajina a počas svojej histórie prešla mnohými búrlivými obdobiami. Zažila pocit, keď stála na vrchole, no postihlo ju aj mnoho pádov. V dejepise bola nejedna hodina venovaná práve tejto rozľahlej ríši. No čo tak sa pozrieť na dejiny Ruska trochu inak? Cez oči a uši významných ruských osobností? Zrazu sa nudné prednášky o minulosti stanú zaujímavou cestou posiatou reálnymi životmi a ich výpoveďami. Nech sa páči, Impérium musí zomrieť. Prvá lastovička z novej edície vydavateľstva Absynt, ktorá bude čitateľov zasväcovať do tajov histórie.

„A tak sa, moja drahá, začala ruská revolúcia. Mŕtvi nás neodradia. Dejiny budú premaľované do nových farieb iba krvou.“

Zaujímalo vás niekedy, ako sa z cárskeho Ruska stala komunistická bašta? Čo viedlo k zosadeniu významného rodu Romanovcov? Ako sa rodí revolúcia? Kto bol skutočnou predlohou Anny Kareniny? Či si chcete iba doplniť studnicu svojich vedomostí? Potom je táto kniha pre vás ideálnou voľbou. Datuje sa prelom 19. a 20. storočia. Dej je vsadený do obdobia vlády Mikuláša II., ktorý nastupuje po nečakanej smrti svojho, pomerne mladého, otca Alexandra III. Táto etapa vládnutia je naplnená volaním po zmenách, objavujú sa nepokoje a nespokojnosť. Je to búrlivé obdobie, kedy sa cárskemu rodu Romanovcov začína triasť dovtedy neohrozený trón a vznikajú počiatky komunizmu. Ľudia sú odhodlaní položiť to najcennejšie pre demokratickejší život v Rusku. Na dennom poriadku sú atentáty, zrady, prenasledovanie umelcov a prítomnosť tajných agentov. Čitateľ je „uväznený“ v akomsi medziobdobí boja za liberalizmus, formovania nových politických smerov a myšlienok. Schyľuje sa k veľkej búrke, ktorá má na niekoľko desaťročí zmeniť smerovanie ruskej spoločnosti.

„Dejinný pokrok nemožno potlačiť. Idea občianskych slobôd zvíťazí – ak nie cestou reforiem, tak cestou revolúcie. V druhom prípade však povstane z popola tisícročných dejín, ktoré zvrhne. Ruská vzbura, nezmyselná a nemilosrdná, všetko zmetie z cesty a obráti na prach.“

Impérium musí zomrieť je vecným sprievodcom po kľúčovej etape ruskej histórie. Bez akéhokoľvek pátosu, pocitov a ľútosti. Čitateľ dostáva čestné miesto v zákulisí dejín a odhaľuje kto s kým, prečo a za akých okolností komunikoval. Michail Zygar prináša mnoho zaujímavostí zo života osobností Ruska, ich politickej angažovanosti a vplyve na chod krajiny. Stretnete sa s menami ako Čechov, Gorkij, Dostojevskij, Rasputin, Rachmaninov, Tolstoj, Kerenskij, Stalin či Lenin. Nejedná sa o jednoduché čítanie, no sú prelomové udalosti histórie jednoduché? Je azda boj za slobodnejšiu krajinu jednoduchý? Vyžaduje si obrovské množstvo odhodlania, zanietených vodcov a oddaných obyvateľov zapálených pre zmeny. A toto všetko v knihe nájdete.

„Ruská revolúcia bola udalosťou svetového významu. Bol to tektonický ulom, ktorý uvrhol obrovskú a vysoko rozvinutú civilizáciu do hlbín pekla. Táto pohroma nebola dielom Boha, ale človeka. Bez preháňania ju možno označiť za najväčšiu človekom spôsobenú katastrofu v dejinách.“

Dozaista sa stane verným priateľom na niekoľko dní, keďže prečítať ju na jeden dych je priam vylúčené. Niet sa čo čudovať, nakoľko v sebe poníma nespočetne veľa osudov, mnoho zvratov, prekvapení, úspešných i menej zdarených bojov. Zmeny sú na dennom poriadku, z vedúcich osobností sa stávajú vyhnanci, zo spisovateľov exulanti, noviny sa pasujú s cenzúrou, vojaci sú na vážkach vernosti, pracovné tábory sa plnia, šibenice veselo hompáľajú svoju ďalšiu nevinnú obeť. Neslávne slávne časy pretavené do písmen. Keďže knihu tvoria zápisky významných osobností, ktoré zasiahli do tvorby svetových dejín, tak nie je ojedinelý rôzny výklad tej istej situácie. Napriek tomu, že všetci hrajú podľa scenára známej histórie, vnášajú aj pohľad trocha skreslený, svoj vlastný. Kde každý vníma realitu po svojom.

„Všetci sú presvedčení, že mali pravdu. Len málokto sa považuje za aspoň čiastočne zodpovedného za tragické udalosti. Hoci tú svoju mýtickú Atlantídu potopili všetci, ukazujú na druhých.“

Impérium musí zomrieť je skvost medzi knihami. Na ani nie 700 stranách zhrnie dôležité obdobie, kedy ruský národ mal nádej na slobodné postavenie obyvateľstva, kým sa do neho nenásytne nezahryzla totalita menom Komunizmus. Obdobie, kedy postupne oslabovala cárska moc a bol výhľad na svetlejšie zajtrajšky. Doba plná nádeje a smädu po zmenách.

„Nič nie je vopred dané. Každý je omylný a každý robí chyby. Nikto nedokáže predpovedať budúcnosť ani na niekoľko najbližších dní. Nikto nedokáže naplánovať svoj vlastný osud – a už vôbec nie osud umierajúcej ríše -, pretože okolnosti sú nesmierne premenlivé.“

Peter Pišťanek: Rivers of Babylon: Drevená dedina, Fredyho koniec

George R. R. Martin: Oheň a krv