Peter Pišťanek: Rivers of Babylon: Drevená dedina, Fredyho koniec

Autor: Andrea Gálová, 15. augusta 2019

„Zvykni si, povie liečiteľ, že na Slovensku nič nie je zvláštne.“

V porevolučných rokoch sa Slovensko zmietalo v hľadaní samého seba. Otvárali sa nepredstaviteľné možnosti a vytvorila sa živná pôda aj pre rôzne pochybné obchody a indivídua. Pre tých, ktorí sa nebáli stáť v šedej zóne, sa naskytli nevídané príležitosti. Roky plynuli a postupom času  sa z nich stali veľavážení podnikatelia, politici a osobnosti verejného života. No začiatky mal každý nejaké. Trilógia Rivers of Babylon veľmi hodnoverne udáva obraz práve o tejto dobe a spoločnosti. Keď sa podaktorí chopili ponúknutej šance. A už ju nepustili.

„Skoro každý zaplatí. A ak nie, tak mu v centre mesta záhadne zhorí auto, A ak nie, tak mu neznámy páchateľ zdemoluje kancelárske priestory. A ak nie, tak mu ktosi priklincuje psíka Samča na domové dvere. A ak nie, tak...“

Zatiaľ čo prvý diel Rivers of Babylon pojednával o ceste nevzdelaného, jednoduchého chlapca Rácza na veľkopodnikateľa z hlavného mesta, ostatné dve knihy sa venujú postavičkám, ktoré boli v prvom príbehu okrajovo spomínané. „V tomto meste môže byť jediná mafia, a to mafia spravodlivosti, poriadku, prosperity a zaslúženého podielu. Ráczova mafia!“ Drevená dedina zachytáva život okolo krčmy nesúcej meno totožné s názvom knihy. Leží neďaleko hotela Ambassador a pracujú v ňom bývala láska podnikateľa Rácza, Eržika spolu s manželom Ferim Bartalošom. Blízke parkovisko stráži naďalej Fredy Špáršvajn, ústredná postava druhej knihy trilógie. Do ich životov vstupuje záhadná Panička, ktorá netradičným spôsobom začne napĺňať vysnívanú  vidinu bohatstva. No ako to už býva, veci sa skomplikujú. Posledná kniha série Rivers of Babylon , Fredyho koniec, sa zameriava na život Fredyho. Jeho nevídanú premenu a zvrat v živote, ktorým dokáže ovplyvniť veľkú skupinu ľudí. Ako sa stane z odsúvaného a spoločnosťou prehliadaného človeka podstatný člen odboja Slovákov žijúcich na ďalekom Ďžundžianskom súostroví?

„On, Fredy, bude bojovať! Pomstí sa skurvenému štátu za toto príkorie! Bude sa živiť zločinom! Klesne hlboko do bahna! Bude kradnúť a tak ďalej, až kým ho nechytia a nezavrú do basy. A v base on, Fredy, zomrie! Ako taká nemá výčitka! Ako ukážka toho, čo tento kurva-štát urobil s poctivým živnostníkom Alfrédom Mešťánkom, ktorý nechcel nič iné, len to smrti strážiť autá a skromne sa tým živiť! Odteraz nebude preňho, Fredyho, žiadne svinstvo dosť svinské.“

Všetky tri príbehy nesú nezameniteľný rukopis autora. Buď si ho zamilujete alebo okamžite zavrhnete. Prvé 2 knihy majú však dosť navrch oproti tretej, tá akosi stratila na ľahkosti, dôvtipe  a jasnosti. No typický autorov štýl ostáva nezmenený. Treba sa pripraviť na spŕšku  vulgarizmov, sexistických narážok, špiny ulice, absurdity, moci peňazí, vyhrážok a nekalých praktík. No ako inak vykresliť spoločnosť žijúcu na hrane, ak nie v jej šokujúcej surovosti? Bez rukavičiek a natvrdo. A to presne čitateľ dostane. Dej je v podstate jednoduchý. Zameriava sa na to, ako dokážu ľudia klesnúť pri vidine bohatstva. Ako dokážu zaprieť v sebe ľudskosť, úctu a morálne princípy. Bez okolkov ich nahradiť drzosťou, fyzickým násilím a bezohľadnosťou. Nechýba povestný humor, sarkazmus a drzosť.

„Keď človek raz zabije človeka, tak akoby sa mu uprostred čela otvorilo akési okno, a už nikdy nič nemôže byť také, ako bolo predtým.“

Rivers of Babylon je skvelý počin Petra Pišťaneka. Nadčasový a drsný. Hoc má nejaký ten rôčik na svojom knižnom konte, je stále prudko aktuálny a nestratil na zaujímavosti. Dokáže strhnúť čitateľa a zaviesť ho do sveta podsvetia. Do bubliny, kde sú peniaze, prostitúcia, korupcia a moc hlavnými hráčmi. Kde sa slušnosť vonkoncom nenosí a je vystavená posmechu a pohŕdaniu. Zmenilo sa vlastne odvtedy až tak veľa?

„Ľudská vďačnosť je prchavá ako láska. Treba ju stále obnovovať. Sľúb im blahobyt a pôjdu s tebou hoci aj do pekla.“

Peter Pišťanek (1960 - 2015) debutoval románom Rivers of babylon, ktorý je považovaný za jeden z najlepších po revolúcii. Študoval dramaturgiu a scenáristiku na VŠMU. Vystriedal viacero zamestnaní, pracoval ako redaktor aj ako textár v reklamných agnetúrach.

Publikovať začal koncom 80. rokov v časopise Slovenské pohľady, debutová knižka mu vyšla až v roku 1991. Námety pre svoje diela čerpal zo svojho bydliska, ktoré sa nachádza na pomedzí veľkomesta a vidieka. Jeho diela sa vyznačujú priamočiarosťou rozprávania a rýchlym spádom deja, namiesto psychologických rozborov písal svoje diela odosobnene, lakonicky, no s veľmi presnými opismi. Patril k prekladaným slovenským autorom, jeho románová trilógia Rivers of Babylon vyšla vo viacerých jazykoch. Na námet románu Rivers of Babylon nakrútil režisér Vladimír Balco roku 1998 celovečerný film, na námet novely Muzika nakrútil roku 2007 celovečerný film Juraj Nvota, ktorý ... viac