Michel Houellebecq: Sérotonín

Novinka Sérotonín nás uvádza do života štyridsaťšesť ročného muža. Florent- Claude Labrouste vždy nekonzistentný a pochybný, neznášajúc svoje meno sa vydáva na cestu do prítomnosti- minulosti. Z prvých strán vyčítame deprimovanosť, mrzutosť, neznesiteľnú prázdnotu, ktorú pociťuje už dlhší čas. Čiastočne jeho duševnú trýzeň oslobodzuje pravidelná dávka nikotínu a porovnávanie čo je a čo bolo v podobe dávnych žien a jednej osudovej Camille.

Florent stojí na životnej križovatke, akým smerom sa bude vyvíjať jeho život. Na jednej strane nudná práca na ministerstve poľnohospodárstva, život s exotickou priateľkou Yuzu, ktorou otvorene pohŕda a druhá strana je nespokojnosť s vývojom spoločnosti akej sa nachádza. Nie raz zablúdi do myšlienok, úvah, prechádza od témy k téme, vyjadruje názor k ekológii, zvláštne kritizuje upadajúce poľnohospodárstvo a nezabudne sarkasticky pripomenúť, čo si myslí o byrokracii. Hlavného hrdinu Florenta môžeme považovať za zrkadlový obraz muža dnešnej doby, lepšie povedané čo produkuje francúzska spoločnosť. Nepochybne medzi rušivé časti pre niektorých čitateľov môže byť expresívny slovník, ktorým autor vôbec nešetrí. Pri väčšine autorových diel narážame na podobný slovník, neostáva nám nič iné iba si zvyknúť na špecifický houellebecqov štýl písania.

,,Presne o ôsmej som prišiel do reštaurácie Bristrot du Parisien na Rue Pelleport, Claire rezervovala stôl, čo bolo plus, ale už od chvíle, ako som prechádzal poloprázdnou reštauráciou, koniec koncov bola nedeľa večer, som mal pocit, že to aj jediným plusom večera ostane.“s84

Život je nevyspytateľný, Florenta unášajú okolnosti, nie je schopný ich riešiť, vyčíta si neschopnosť zobrať svoj osud do vlastných rúk a ako hovorí: ,,Boh ma vybavil, ale ja sám seba nie.“ Mrazivé myšlienkové stavy presahujúce do depresie tlmia návštevy u lekára, najväčší podiel má na tom liek Captorix bez jeho užívania je bezradný, počas jeho užívania sa stáva ich každodenným otrokom. Čo môže spôsobiť vysadenie antidepresív opisuje Houellebecq ráznym a originálnym spôsobom. Môže ich niečo nahradiť? Existuje aj iná alternatíva?

Román Sérotonín si nájde svoje miesto v knižnici náročného čitateľa. Ak čítate menej náročné knihy, Sérotonín si odložte a vytvorte si pre neho správnu chvíľu.

Začítaj sa.

Za recenziu ďakujeme Danielke Velgosovej. :)