Mikuláš Sliacky: Pekelný raj

Kedysi bola Zem nespútaným a divokým miestom. Človek musel každý deň zápasiť o svoju existenciu. Postupne sa však život začal zjednodušovať a ostával menej závislý od vplyvov prírody. Tradičné remeslá a prírodné liečivá sa vymenili za modernejších súrodencov a zvieratá sa stali atrakciami v zoo. No nie v celom svete nastala podobná zmena. Stále existujú výnimočné miesta, kde sa môžeme stretnúť s domorodým obyvateľstvom a neskrotenou divočinou. A Afrika nepochybne patrí medzi takéto krajiny. Očarila aj karikaturistu a novinára Mikuláša Sliackeho, ktorý niekoľkokrát navštívil milovaný kontinent. Svoje dojmy spísal v cestopise Pekelný raj.

Na juh od Sahary

Autor sa v knihe venuje africkým štátom na juh od Sahary. Menej civilizovaným častiam, kde natrafíte na pôvodné kmene, divoké zvieratá, nehostinnú panenskú prírodu. Čarovná časť sveta reprezentovaná krajinami Etiópia, Džibutsko, Botswana, Uganda, Rwanda, Namíbia, Kapverdské ostrovy, Zanzibar, Zambia, Keňa a Tanzánia. Štáty, kam čitateľa autor zavedie pomocou krátkych textov a nádherných fotografií. Dozviete sa mnoho zaujímavých faktov a zážitkov z jeho ciest. Vezme vás na miesta, kam sa väčšina ľudí nikdy nedostane. Kde hranica medzi životom a smrťou je často príliš tenká. Kde zákony prírody stoja nad všetkým a chyby sa netolerujú.

Kniha je rozdelená na osem kapitol. Na začiatku každej sú k dispozícii základné informácie o krajine ako rozloha, bližšie geografické fakty, počet a zloženie obyvateľstva, hlavné mesto, prírodné suroviny, náboženstvo, problémy štátu, zaujímavosti z histórie a iné. Po prvotnom zoznámení sa autor púšťa do rozprávania a delí sa so svojimi skúsenosťami z konkrétneho štátu. Všetko je podložené fotografiami, ktoré čitateľa prenesú na dané miesto. Dáva vyniknúť charakteru obyvateľstva, ich zvláštnostiam, zvykom. Predstavuje i miestnu faunu a flóru. Rovnako i pocity, aké v ňom krajina zanechala.

Čo sa dozviete?

Dozviete sa napríklad, kto je najväčším africkým producentom medu, prečo sú gorily chránené strážcom so samopalom, ako zachraňujú vajíčka korytnačiek kariet obrovských, odkiaľ sa berie piesok na kapverdskom ostrove Boa Vista, v ktorej africkej krajine môžete stretnúť púštneho slona a tuleňa zároveň, ako žijú domorodé kmene Masajov, či kde sa nachádza najväčšia plantáž ruží na svete.

Afrika nepatrí medzi bežné dovolenkové lokality a je vzácnosťou sa dostať na toto panenské miesto. Vďaka cestovateľom si však môžeme užiť aspoň sprostredkované zážitky. Mikuláš Sliacky v cestopise Pekelný raj cez popisy a fotografie vyjadruje oddanú lásku tomuto, na prvý pohľad, nehostinnému miestu. Predstavuje výnimočnosť Afriky a odhaľuje jej skryté krásy a tajomstvá.

Tomáš Šebek: Nebe nad Jemenem

Nicolas Barreau: Ľúbostné listy z Montmartre