Komiks Načmáranec klame telom

Načmáranec vyšiel v roku 2018 a vo Francúzsku obsadil zo všetkých komiksov za daný rok krásne 14. miesto v obľúbenosti, čo je obrovský úspech. Komiks tak trochu klame telom, nie je totiž tým, čím zo začiatku pôsobí.

Prvých 40 strán pôsobí komiks ako vzťahová dráma, a potom sa na scéne objaví operený čudák a vnáša do príbehu prvky thrilleru a ku koncu je to už fantasy horor. Paríž 2015. V hlavnej úlohe sú tri ženy rodiny Couvreurovej (neskôr zistia, že Singerovej). Babička Maud, jej dcéra Betty a vnučka Clara. Babička Maud má niečo spoločné so záhadným opereným chlapom, ktorý žiada od mladej Clary balíček, v ktorom je 10 000 eur. Lenže Maud v tej chvíli leží v nemocnici v kóme. Clara je samozrejme z cudzinca vystrašená a spolu so svojou matkou Betty sa snažia zistiť viac. To och privádza k minulosti rodiny a vrátia sa na miesto, kde strávila Betty svoje detstvo, ale na nič si nepamätá. Má však veľmi zvláštne a strašidelné sny a v meste z minulosti sa záhadne zosunula pôda a opakuje sa to každých 30 rokov.

Čo to všetko má znamenať? Kto je ten nebezpečný operený cudzinec? Ak by sme odkryli ešte niečo o hlavných postavách, tak sa dozvieme, že Maud je úspešná autorka detských fantasy kníh, Betty zasa trpí občasnými záchvatmi, keď jej úplne odíde hlas a veľmi ťažko sa jej vráti späť a mladá Clara je zasa ukecaná aj za ňu. Kniha postupne odhaľuje viac a viac zo záhadnej minulosti z rodiny týchto žien. Autor scenára Serge Lehman vytvoril veľmi zaujímavú premisu, keď ani sám čitateľ dlho netuší spolu s hrdinkami príbehu, čo sa vlastne v príbehu deje. Postupne sa rozmotáva minulosť, objavujú sa mytologické prvky a celá scéna sa postupne mení čitateľovi pred očami.

Ako som už spomínal, zo začiatku Načmáranec pôsobí ako vzťahová dráma, no v polovici, keď sa naplno v akcii ukáže záhadný cudzinec, dokáže byť kniha až prekvapivo brutálna. Celý príbeh však funguje veľmi dobre, aj keď je tých rozhovorov o minulosti možno niekedy už príliš veľa. Veľmi dobrú prácu odviedol Frederik Peeters, ktorého čiernobiela kresba je maximálne atmosférická a perfektne zvláda vykreslenie postáv a veľmi pekne kreslí aj prostredia Paríža a tajuplné mestečko s jeho okolím.

Scenárista teda vymyslel zaujímavý fantasy thriller a Peeters si to v kreslení náramne užil, čo vidieť na viacerých stránkach, v ktorých sa pohral s panelovaním. Pri titule trochu zamrzí, že hlavné hrdinky v príbehu prakticky nemajú pauzu a takmer stále sledujeme ich pátranie po minulosti. Postava cudzinca s maskou a pierkami je tak až príliš odstrčená do úzadia. Pritom sa jednoznačne jedná o najzaujímavejšiu postavu a vždy keď je na scéne, dostáva komiks nový rozmer. Veľká škoda, že ho scenárista používa len zriedka a viac sa rieši jeho minulosť v nezáživných rozhovoroch ako by mal byť ukázaný v akcii. Ak hľadáte kvalitne napísaný príbeh, máte radi napätie a vyšetrovanie minulosti a nevadia vám hororové prvky, určite vám Načmáranec urobí dobre, je to kvalitný komiks.

Kniha dňa: Martin Kaprálik predstavuje knihu Neznášam behanie, pridáte sa?

Kniha dňa: Boris Farkaš predstavuje historickú biografiu Najbohatší muž všetkých čias