Peter Pišťanek: Drevená dedina

Autor: Caroline Turazová, 20. júna 2019

Príbeh z prostredia Hotela Ambassador nekončí! Po skvelom úvode Peter Pišťanek naviazal na osudy epizódnych postáv a umožňuje nám tak hlbšie nahliadnuť do ich životov, ktoré sa poväčšine točia okolo túžby po bohatstve.

Voľné pokračovanie Rivers of Babylon nám umožňuje nahliadnuť do života postáv, ktorým sa v prvej časti nedostalo toľko priestoru. Hlavný protagonista z jednotky, obávaný Rácz, tu vystupuje naozaj len okrajovo, no ani to mu nebráni zasahovať do deja a osudov ostatných hrdinov. Má už ženu, syna, vlastní niekoľko hotelov a ďalších nehnuteľností a ide z neho rovnaký strach ako na začiatku.

Pri Hoteli Ambassador teraz stojí bufet Drevená dedina, kde pracujú aj naši hlavní hrdinovia. Feri Bartáloš s manželkou Eržikou, no tiež aj Fredy Špáršvajn, ktorý neustále stráži hotelové parkovisko. Ich životy významne ovplyvní príchod neznámej mladej ženy, ktorá vyzerá ako z rozprávky a chce sa zamestnať práve tu v Drevenej dedine, ktorá je úplným kontrastom k jej zovňajšku. Manželia sa rozhodnú zamestnať ju ako upratovačku záchodov, no netrvá dlho a všetci traja Paničku, ako ju všetci volali, využijú vo svoj prospech.

Okrem nám už známych postáv pribúda nový hrdina, Mártin Džúnek, Amerikán, ktorý sa na istý čas vrátil do svojej rodnej vlasti. V Amerike sa mu podarilo zbohatnúť, a tak o peniaze nemá núdzu, no trápi ho jeho spoločník na tejto ceste - duch jeho bývalého švagra Žofré, ktorý sa mu neustále zjavuje a znepríjemňuje pobyt v domovine. A aby toho nebolo málo, bude to práve on, kto skríži cestu veľkému Ráczovi.

Pre mňa Drevená dedina zatiaľ vedie! Páčila sa mi ešte o niečo viac ako prvá časť. Konečne som si tiež zvykla na spôsob, akým Pišťanek píše, a tak sa mi hneď ľahšie čítala! Ani v tejto časti nechýba autorov typický ostrý humor, mnohé vulgarizmy, drzosť, s akou dokáže písať - ani v tomto diele si nedáva servítku pred ústa! Už teraz sa teším na poslednú časť tejto trilógie!

Za recenziu ďakujeme Knihomoľke Caroline Turazovej. :)

Instagram: @knihomolky

Peter Pišťanek (1960 - 2015) debutoval románom Rivers of babylon, ktorý je považovaný za jeden z najlepších po revolúcii. Študoval dramaturgiu a scenáristiku na VŠMU. Vystriedal viacero zamestnaní, pracoval ako redaktor aj ako textár v reklamných agnetúrach.

Publikovať začal koncom 80. rokov v časopise Slovenské pohľady, debutová knižka mu vyšla až v roku 1991. Námety pre svoje diela čerpal zo svojho bydliska, ktoré sa nachádza na pomedzí veľkomesta a vidieka. Jeho diela sa vyznačujú priamočiarosťou rozprávania a rýchlym spádom deja, namiesto psychologických rozborov písal svoje diela odosobnene, lakonicky, no s veľmi presnými opismi. Patril k prekladaným slovenským autorom, jeho románová trilógia Rivers of Babylon vyšla vo viacerých jazykoch. Na námet románu Rivers of Babylon nakrútil režisér Vladimír Balco roku 1998 celovečerný film, na námet novely Muzika nakrútil roku 2007 celovečerný film Juraj Nvota, ktorý ... viac