Peter Sagan: Môj svet

Mám pocit, že najmä v poslednom období sa s biografiami medzi touto komunitou akoby roztrhlo vrece. Česká biatlonistka Gabriela Koukalová niekoľko dní plnila stránky tamojších médií svojím priznaním o anorexii, náš olympijský víťaz v chôdzi Matej Tóth sa nezabudol vyjadriť na margo nezrovnalostí v jeho biologickom pase, a teraz sa na scénu dostala aj biografia trojnásobného majstra sveta v cestnej cyklistike a v súčasnosti jedného z najospevovanejších osobností našej krajiny – Petra Sagana.

S prispením britského novinára Johna Deeringa, ktorý má, mimochodom, už skúsenosti aj s ďalšími cyklistickými velikánmi (Bradley Wiggins, Sean Yates), je Môj svet vďačným artiklom pre každého fanúšika tohto športu. Zákulisie cestnej cyklistiky, profesionálny život, pohľad na zisk troch titulov majstra sveta, názory nielen na tímových kolegov, ale aj na konkurenciu, a to všetko na vyše troch stovkách strán. Pokiaľ však čakáte viac informácií o Saganovom osobnom živote, pôsobení v prvom profesionálnom tíme Liquigas či období, keď sa s úspechom venoval horskej cyklistike, budete sklamaní. Môj svet nie je prierez celým životom, ale výpoveďou, akýmsi dodatkom k trom najúspešnejším rokom Žilinčanovej kariéry. Čím viac cyklistiku sledujete, tým viac si knihu patrične vychutnáte.

Deering sa s Petrom nestretával pravidelne, veľmi často išlo len o telefonickú komunikáciu a v niektorých pasážach to je aj patrične cítiť. Osobne sa s niektorými postojmi, zvlášť tých o národných hrdinoch, nedokážem stotožniť. Okrem toho, potenciál spropagovať patričným spôsobom našu krajinu vo svete, ostal takmer úplne nevyužitý. Neberte to však, prosím, ako dogmu. Je totiž potrebné si uvedomiť, že Sagan je dnes medzinárodne uznávaná značka, ktorá mnohonásobne presiahla hranice päť a pol miliónovej republiky, a preto je aj kniha cielená predovšetkým zahraničiu.

Slovo záverom? Pokiaľ patríte medzi Saganových priaznivcov a dokážete od seba rozlíšiť cestný a horský bicykel, je kniha Môj svet určená práve vám. Ktovie, možno sa v budúcnosti dočkáme aj druhej biografii, ktorá nám povie niečo viac o Peťovom detstve či súkromí. Priestor na to tu totiž rozhodne je.

Za recenziu ďakujeme Tiborovi Porubänovi. :)

Jozef Karika: Trhlina

Tatiana Brezinská Čuperková: To nerieš!