Robert Laflamme, Gilles Leger: Bratia Šťastní

Mal som osem rokov, keď som si zlomenine píšťaly mohol tak akurát vyložiť nohu, kysnúť na jednom mieste a premýšľať nad tým, že namiesto behania po vonku trčím doma a pozerám televíziu. Niekedy v tom čase sa vrátili domov z práce moji rodičia, ktorí zrejme videli moje mentálne nastavenie, pretože mi v snahe potešiť ma, priniesli čerstvo voňavú knihu - Hokej na dvoch kontinentoch (ďalej len “Hokej”) od legendárneho slovenského hokejistu Petra Šťastného. Hoci už od môjho úrazu ubehol nejaký ten čas, túto knihu, pre mňa neprakticky veľkého formátu, ostala dodnes medzi mojimi najobľúbenejšími.

Bratia Šťastní sú knihou, ktorá informáciami v nej obsiahnutými svojím spôsobom  nadväzuje na Hokej nielen hlavnými protagonistami, ale predovšetkým rozpovedaným príbehom. Samozrejme, nie je podmienkou, aby ste ich čítali po poradí, no v opačnom prípade sa podľa môjho názoru ukrátite o dôležité súvislosti, a tým aj o zážitok. Kým Hokej ponúkal logicky iba Petrov pohľad na život pred a po úteku z Československa, Bratia Šťastní, napísaní kanadským novinárom a skautom, sú v prezentovaní udalostí objektívnejší a zrejme aj realistickejší.

Úprimne, spočiatku som bol ku knihe skeptický - myslel som si, že budem čítať viac-menej to isté. Preto ma veľmi milo prekvapilo, že tomu tak nebolo a knihu som si mohol ako fanúšik hokeja, Quebecu Nordiques a najmä ich nástupcov v podobe Colorada Avalanche naplno užiť. Sčasti diplomatická misia, sčasti špionážny film, no naplno reálny životný príbeh jednej rodiny, ktorá riskovala a obetovala veľa pre to, aby mohla byť úspešná.

Súrodenci Šťastní otvorili dvere do zámoria pre mnohých slovenských hokejistov a svoju rodnú krajinu reprezentovali tak, ako sa patrí. Pevne verím, že sa ešte Nordiques v NHL objavia. Tá atmosféra a vášeň pre hokej dýcha z tohto mesta rovnako ako úprimný záujem Roberta Laflamme a Gilles Légera podať svedectvo príjemne, no súčasne bez príkras. Bratia Šťastní sú nenápadnou knihou, ktorú zrejme v kníhkupectve veľmi ľahko obídete, a to by ste rozhodne nemali. Pre mňa osobne veľmi príjemné prekvapenie, ku ktorému sa čas od času určite ešte vrátim.

Travis Elborough: Atlas miznúcich miest

Predlžujeme platnosť darčekových poukážok Panta Rhei