Sarah Perryová: Had z Essexu

,,Istotne ste už počuli o hadovi z Essexu! O príšere, ktorá, desila Hehnam aj Wormingford a teraz ju opäť vídať?“ Cora s potešením odvetila, že nie. ,,Ach,“ zosmutnel Taylor, ,,azda by som vás mal tých historiek ušetriť, ako vieme, dámy mávajú slabé nervy.“ Pozrel si ju a očividne usúdil, že žena v takomto kabáte sa len tak nezľakne nejakej obludy.“

Dej sa odohráva vo viktoriánskom období plnom zmien a zvratov. Úvodné strany románu vás hneď konfrontujú s dôkladným opisom čudného tvora v blackwaterskom močiari, ktorý spôsobuje napätie a strach v okolí. S pribúdajúcimi stranami sa zoznámite s hlavnou postavou Corou Seabornovou, prežíva ťažkú životnú situáciu. Ovdovela. Po jej boku stojí verná spoločníčka Martha a mladý svojský syn Francis. Corin vzťah s manželom bol veľmi ťažký. Po pohrebe cíti úľavu, ako smútok. Cíti slobodu, otvára sa jej cesta, ktorú nepozná, umožňuje jej príchod nových citov, myšlienok, ktorých sa musela strániť počas života s manželom. Autorka prezentuje v hrdinke novú viktoriánsku ženu, oslobodzuje ju od nudných spoločenských udalostí, intríg, osamostatňuje ju. Dáva priestor ženám vyjadriť svoj  názor v spoločnosti, obhájiť ho bez hanby. Cora objavuje skrytú vášeň v hľadaní a zbieraní skamenelín. Zvesti o tajomnom hadovi privedú hlavnú hrdinku  a jej rodinu k ceste do Essexu.

,,Po chvíli ticha – Core sa zrýchlil tep, hoci neskôr tvrdila, že sa nebála- mužský hlas zaznel znovu, tentoraz drsnejšie. Nerozoznala všetky slová, ale zdalo sa jej že zaznelo: Dofrasa! Nasledoval úder niečoho tvrdého a niečo mäkké a ďalší pridusený nárek.“

Essex, krásna príroda, žiadny ruch, úplný opak živého Londýna. Kraj plný zvykov a povier na každom kroku. Za netradičných okolností sa stretáva Cora s kňazom Williamom Ransonom. Kňaz William Ransom, správca farnosti Aldwinter so svojou ženou Stellou a troma deťmi žijú pokojný život. Jedine čo zasahuje do ich idylky je galiba( had). William verí že viera a rozum sa nevylučujú má pokrokové zmýšľanie, ale zároveň mu niečo bráni rozvíjať svoje myšlienky, ktoré nadobúda v knihách o vede.

Netradičné stretnutie hlavných postáv naznačuje zvláštny priateľský vzťah, ktorý sa vyvinie v niečo, čo obidvaja už dlho nedúfali. Cora svojím otvoreným vystupovaním, jemnou opovážlivosťou voči Williamovi a zároveň William svojím ráznym a pokojným postojom, predstavujú istý nepokoj, dvoch odlišných osôb, ktorý zároveň spája ich rozdielne povahy. Spolu vzdorujú mnohým nástrahám, ktoré sú pre nich niekedy nepochopiteľné, hľadajú ich význam v základoch, ktorých veria. Výnimočnosť príbehu dodáva autentickosť dôverných listov, medzi hlavnými predstaviteľmi. Vedľajšie postavy v tomto románe dostavajú svoj vlastný priestor. Za povšimnutie stojí svojský chirurg- Luke Gerratt-výzorom žiadny krásavec, otravný muž, prechovávajúci city ku Core. Autorka opäť v tejto postave prezentuje výdobytky modernej medicíny, netradičnej liečby vo viktoriánskej dobe. Ak očakávate akčný dej s rýchlim rozuzlením, tak vás sklamem. Dej je pomalý, s detailným opisom situácií, myšlienkami postáv. Rozuzlenie záhady hada a zmiešaných vzťahov čaká na úplnom konci knihy.

Had z Essexu je román o boji viery a vedy, povestí a preludov. Knihu odporúčam milovníkom anglickej novodobej literatúry.

Za recenziu ďakujeme Danielke Vegosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_