Sebastian Fitzek - Pasažier 23

Jeho najnovšia kniha Pasažier 23 je jeho majstrovským dielom. Ako sám priznáva v závere: „Myšlienka napísať túto knihu mu zišla na um už v roku 2008, keď čítal reportáž o fenoméne zmiznutých cestujúcich na zaoceánskych plavbách.

„Na všetkých výletných lodiach, ktoré v súčasnosti križujú svetové moria, skočí podľa našich odhadov každý rok cez palubu v priemere 23 osôb.“

Pasažier 23 vás nadchne a upúta od prvých strán, vhupnete do deja úplne prirodzene, aj keď s mnohými hádankami. Ak ste od tohto autora čítali jeho predošlé knihy Terapia alebo Balík, viete o čom hovorím. Sebastian Fitzek je geniálny vo svojom písaní, zaujme hneď od začiatku, obsahovo vás neustále drží v napätí, aspoň ja som pri čítaní Pasažiera nevedela prestať čítať, a to som ho dlhšie odkladala pre nedostatok voľného času. Zaručujem vám, že túto knihu tak ľahko nepustíte z ruky a prečítate ju jedným dychom. Inač sa to pri jeho knihách ani nedá.

Pasažier 23 je román o tom, ako za záhadných okolností príde jeden policajný vyšetrovateľ a psychológ Martin Schwartz o svoju ženu a syna počas plavby na zaoceánskej lodi Sultán. A po rokoch sa opäť ocitne tam, kam sa zaprisahal, že nikdy v živote viac nevstúpi – na Sultánovi sa opäť začína jeho súkromné vyšetrovanie po tom, ako sa dozvedá, že sa na lodi objavilo dievčatko s medvedíkom jeho syna. A tu sa to všetko veľmi rýchlo rozbehne a neskončí, až kým sa k odhaleniu nedočítate na posledných stranách.

V mnohom ma táto kniha prekvapila, bola nekompromisná v napínavom deji, neľútostná v jednotlivých príbehoch hlavných postáv, čitateľ musí naozaj pozorne čítať, aby mu nič neuniklo. Ak som si myslela, že Terapia bola perfektný psychotriler, tak Pasažier 23 bol ešte desaťkrát lepší a strhujúcejší.

Sebastian Fitzek vytvoril perfektný krimipríbeh situovaný na mieste, z ktorého niet úniku, loď je ideálnym miestom na zločin bez jasných dôkazov, ale aj veľa možností ako sa ukryť a zahladiť stopy.

„Loď predstavovala svet sám pre seba, kde sa celé rodiny bez problémov mohli pripraviť na nový život, ku ktorému mali namierené.“

Autor v tomto napínavom trileri využíva mnoho psychologických faktorov, ktoré dokážu zmeniť životy ľudí na drámu, do postavy Martina Schwartza vkladá veľa protikladných vlastností, je to milujúci otec, výborný vyšetrovateľ, vie ako pracovať s traumatizovanými ľuďmi, ale na druhej strane nevie ako rozdeliť čas medzi svoju rodinu a prácu, bezohľadne sa vystavuje nebezpečenstvu, je neľútostný voči páchateľovi, ale húževnatý v prenasledovaní nepriateľa. Ale aby to nebolo len o tejto jednej postave, do deja vstupujú ďalšie, možno ešte zaujímavejšie postavy, kľúčovou je postava malého dievčatka Anouk, ale aj spletitý príbeh matky a dcéry, ktoré sa spolu plavia na Sultánovi. A už keď si myslíme, že sme sa dostali k odhaleniu, nakoniec je všetko inač. Všetko do seba zapadne ako bezchybná skladačka, ale čosi ostane aj na záver.

Táto kniha ma rozhodne nenudila, na jej prečítanie z vlastnej skúsenosti odporúčam niektorý z voľných, víkendových dní, lebo rozdeľovať ju na viac dní nemá zmysel, keď ju raz začnete čítať, verte, že s čítaním neskončíte, kým sa nedopátrate k záveru. A vtedy je kniha dobrá, keď sa nedá nič dopredu uhádnuť ani predvídať, a keď odhalenie celého príbehu dokáže totálne prekvapiť.  A takou knihou Pasažier 23 rozhodne je.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zolákovej . :-)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @terezia.zk

Oľga Gluštíková: Atlas biologických žien