Magický realizmus. Dcéra snehu je neočakávane zvláštna

Chcete si prečítať niečo neočakávane zvláštne, poetické a zároveň strhujúce? Dcéra snehu od autorky Eowyn Iveyovej je tou správnou voľbou!

Prenesiete sa na miesto, na ktoré sa s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy osobne nedostanete. Nespútaná Aljaška sa stane domovom a novým začiatkom pre pár, ktorý sem zaviala nenaplnená túžba po dieťatku. V drsnej krajine si zvykajú a postupne nachádzajú svoj vytúžený pokoj nielen vďaka empatickým susedom, ale najmä kvôli záhadnému dievčatku. A tu nastáva okamih, kedy čitateľ dlhšie nevie rozlúsknuť, či ide o fikciu alebo o skutočnosť.

Keď jedného dňa nasneží, Mabel s Jackom spontánne vybehnú pred svoj zrub a s nadšením si postavia snehuliaka – dievčatko zo snehu. Oblečú mu rukavice a šál a tešia sa z neho, akoby bolo skutočné. Ráno však nájdu iba stopy smerujúce k lesu. V nasledujúcich dňoch vídajú plavovlasé dievčatko, ktoré sa potuluje po okolí. Najskôr o tom nechcú medzi sebou hovoriť, pretože sa hádam aj domnievajú, že ide o vidinu a že márne nádeje, ktoré roky pestovali, ich pripravili o rozum.
Čitateľ ostáva rovnako na pochybách, či je dievčatko skutočné, alebo žije iba v predstavách bezdetného páru. Faina loví s červenou líškou po boku, privoláva metelicu a prežíva v drsných podmienkach divočiny. Postupne sa však približuje a jej návštevy sa stávajú príjemným rituálom bezdetných manželov. Z hravého dievčatka vyrastá čarovná mladá dáma, ktorá si v sebe nesie mnohé tajomstvá.

Nespútaná príroda sa stáva dejiskom lásky medzi Fainou a Garrettom, chlapcom od vedľa. Dvaja priezračne čistí, no neskúsení mladí ľudia, ešte takmer deti, splodia potomka, ktorý sa stáva zároveň kameňom úrazu. Faina je dieťa prírody, a tá ju ťahá späť do svojich drsných útrob natoľko, že nečakane zanecháva bábätko krátko po pôrode a odchádza nevedno kam. Zľahla sa po nej zem, a tak popri Garettovi sa Jack a Mabel starajú o dieťatko. Paradoxne, keďže nemohli mať vlastné, stávajú sa v pokročilom veku napokon „rodičmi“.

Autorka necháva priestor čitateľovi, nech si vysvetlí záver knihy po svojom. Zomrela divoká Faina v drsnej prírode, alebo žije a časom sa snáď vráti k dieťatku a milujúcej rodine, ktorú našla v bezdetných manželoch?

Eowyn Iveyovej sa v debute podarilo dokonale vykresliť nespútanú prírodu aj preto, že vyrastala na Aljaške a stále tam žije s manželom a dvoma dcérami.

Ak ste prišli na chuť zimnému prostrediu, ale aj zaujímavému štýlu písania tejto autorky, potom si nenechajte ujsť jej druhý román s názvom Krajina ľadu.

Biela veľryba postupne doplávala medzi TOP literárne diela