Sophie Kinsella: Dokonalé prekvapenie

Tento citmi nabitý román, Dokonalé prekvapenie, začína na pohľad malicherným doťahovaním moderných manželov, ktorí sa nevedia vyrovnať s faktom, že majú spolu prežiť zvyšok svojho života. Zrazu ich život naplní strach, panika a pocit zúfalstva. Z tak malichernej a ničím nepodloženej informácie sa ich doposiaľ zohraté manželstvo blíži ku koncu. Vzniknuté situácie, ľudia, ktorých stretávajú, plány, ktorými sa chcú riadiť im len pomáhajú uzatvárať bludný kruh tajomstiev. Autorka citlivo a zároveň precízne vykresľuje bubliny vytvárané okolo rodičov a ich detí. Demonštruje vplyv kultu osobnosti na jednotlivca, ale aj to ako tento na pohľad nevinný obdiv zakrýva špinu zahalenú krásou človeka, jeho dobročinnosťou a obetavosťou.

Sylvia, historička umenia, tridsaťdva ročná manželka a matka dvojičiek, žije na prvý pohľad ideálny život. Pochádza z vplyvnej londýnskej rodiny, má milujúceho manžela, deti, prácu, priateľov. Srdce jej však zviera ťaživá bolesť z neustáleho porovnávania svojho manžela s jej mŕtvym otcom. Marcus Lowea, oddaný, očarujúci, nesmierne inteligentný človek, ktorý nebral nie ako odpoveď. Jeho celoživotnú snahu získať šľachtický titul prekazila smrteľná autonehoda. Potom čo sa Sylvia navonok vyrovná so stratou svojho milovaného otca a manželovým opovrhujúcim postojom voči jej rodičom, nájde v tajnom telefóne esemesky adresované cudzej žene. Poháňaná náhlou zmenou manželovho správania, sa rozhodne konať a vyriešiť aféru, ktorú sa on snaží tak starostlivo ututlať. Tak ako burina zničí úrodu, pochybnosti nahlodajú vzťah. Zrazu je presvedčená, že ho nudí. Ich vzťah je monotónny. Dokonca sa v slabej chvíli vyjadril, že chce utiecť. Chyba je teda v nej. Stret okolností ju doženie k zúfalým činom a nekontrolovanému žiarleniu. So svojím manželským životom sa rozlúči skôr ako zistí prečo sa ich život uberá práve týmto smerom. Všetko vyrieši záhadná bývalá priateľka jej manžela, ktorá v Sylviinej mysli rozvracia ich manželstvo a pomaly nahlodáva vzájomnú dôveru. Záverečné rozuzlenie príbehu vyráža dych. Zastaví život. Zraní. Nahnevá. Vylieči a naplní pokojom a vďačnosťou. Otvorí očí. Dovolí dospieť.

Na prvý pohľad jednoduchý romantický príbeh, v ktorom natrafíte na zopár gramatických nejasností a preklepov je však viac ako iba ďalšia kniha vydaná vydavateľstvom Lindeni. Čitateľovi ponúka pohľad na prvoplánové riešenie problémov, mnohokrát neexistujúcich. Poukazuje na fakt, že spoločnosťou vytvorený obraz človeka ovplyvní životy iných natoľko, že sa neváhajú uchýliť k urážaniu, obviňovaniu, klamaniu a porovnávaniu. Na fakt, že vzťah sa neskončí sám od seba. Láska nevyhasne iba preto, lebo nás ubíja monotónnosť. Každý človek má v našom živote miesto. Pretože láska nie je úspech ukončený cieľovou páskou.

,,Láska znamená, že Vás niekto nekonečne fascinuje.

Je to skôr privilégium.

Dar, o ktorý sa treba starať.“