Šťastná sedmička alebo šťastie je o ľuďoch

„Povedali mi, že žijem až príliš vo svojom vnútri. Možno preto sa mi v škole až tak dobre nedarilo a nikdy som nemala veľa priateľov. No moja záhrada mi poskytla príležitosť zažiť ďalšie aspekty priateľstva,“ rozpráva o sebe hlavná hrdinka kniha, mladá tínedžerka Willow. Willow zďaleka nepatrí do kategórie všedných osamelých tipov, jej nadanie pre matematiku, logiku a fakty, je to totiž zjavné a brzdí ju v prežívaní „obyčajného“ života dospievajúcich. Zaujíma ju výlučne jej vlastná záhrada, medicína a na školu si príliš nepotrpí. Všetko už totiž vie.

Keď je po jednom teste (ktorý Willow napíše na plný počet bodov) nazvaná klamárkou a podvodníkom, neostáva jej iné, iba navštíviť miestneho poradcu. Samotu, ktorou hrdinka trpí, si úspešne kompenzuje rôznymi výpočtami, skúmaním chorobopisov, či zachraňovaním fauny a flóry, avšak celkom sa s ňou zžiť nevie. Podivný, chaotický psychológ Dell ale Willow zaujme rovnako, ako sestra ďalšieho problémového dieťaťa, Vietnamka Mai. Dievča, pohrúžené do nového priateľstva so staršou kamarátkou, sa ihneď učí základnú slovnú zásobu cudzieho ázijského jazyka a do poradne chodí pravidelne a so záujmom.

Prvá časť knihy prebieha pomerne plynulým rytmom, prirodzený jazyk autorky vás ihneď vťahuje do súkromného sveta neobyčajnej hrdinky, ktorú si adoptovali jej chápaví a láskyplní rodičia. Zlom nastáva vo chvíli, keď rodičom cestou domov skríži cestu autonehoda, po ktorej obaja zahynú. Svet dvanásťročného dievčaťa sa od podlahy rúca a zrazu tu nie je nikto, kto by nahradil jej doterajší pokojný pocit bezpečia. Willow však predsa nie je celkom sama. Pomocnú ruku jej ihneď podáva nová priateľka Mai spolu s mamou Pattie, ktoré bývajú v trpkých podmienkach garáže za istým nechtovým štúdiom. Ochranné krídla vystiera aj samotný poradca Dell, ktorý je spočiatku vyvedený z miery ešte viac, ako plachá hrdinka. A okolo sa motá aj tajomný taxikár Jairo, ktorému Willow takmer veštecky poradila odstránenie podozrivého materského znamienka a odporučila začať novú životnú etapu.

Kniha Holly Goldbergovej Sloanovej Šťastná sedmička, zdanlivo sa točiaca okolo čísla sedem, prináša viac, ako len osudový príbeh spojený výpočtami. Román je napísaný citlivo, pútavo a uveriteľne a zaujme preto nielen mládež, ale i ostrieľaného dospelého čitateľa. Dojímavá sonda do duše samotárky a génia totiž ukazuje, že najdôležitejšie je mať vôkol seba priateľov. A cesta k nim nebýva ani zďaleka jednoduchá.

Franck Thilliez: Gataca alebo silnejší vyhráva

Literárna revue 18/2014