Doručenie zadarmo na nákupy od 25€

Franck Thilliez: Gataca alebo silnejší vyhráva

Autor: Diana Mašlejová, 3. októbra 2014

Po obľúbených severských kriminálnych knihách prichádza na slovenský knižný trh nemenej napínavý a strhujúci thriller, tentoraz z pera francúzskeho spisovateľa Francka Thillieza. Román Gataca rozohráva viacero dejových zápletiek a inovatívnych prvkov a na ich vrchole stojí, prirodzene, séria vrážd.

Thilliezova Gataca v sebe spája viacero zaujímavých prístupov. Nájdeme v nej severskú, do detailov prepracovanú zápletku, surový a napínavý opis vraždy a jej čitateľsky príťažlivých vyšetrovateľov, ale zacítime tu i analytické myslenie Umberta Eca, či mystériu a tajomstvo románov Dana Browna. Gataca je skrátka kokteilom, ktorý baví a pohltí.

Kto má aké také spomienky z čias hodín biológie, istotne si spojí názov so sekvenciou génov DNA. Príbeh sa skutočne odvíja od zložitých a zároveň fascinujúcich poznatkov o našej minulosti a predkladá viacero nečakaných otázok a teórii. Jednou z nich je napríklad laterita. Prečo bolo v dávnejších dobách medzi výbojnými kmeňmi väčšie percento ľavákov a dnes na svete ostáva sotva 10%? Čo nám touto skutočnosťou chce evolúcia naznačiť? A aký majú súvis vraždy spred tridsaťtisíc rokov s násilnými činmi súčasných kriminálnikov – môže byť odpoveďou spomínaná laterita? Na tieto otázky sa vo svojej doktorandskej práci snažila prísť aj mladá francúzska výskumníčka Eva Loutsová. Pri práci vo výskumnom pavilóne šimpanzov a orangutanov strávila dlhé dni a noci a jej ambicióznym zámerom bolo odhaliť súvislosť medzi násilím v minulosti a dnes. Lenže projekt, ktorý pred zrakom verejnosti, aj svojho školiteľa starostlivo ukrývala, bolo náhle zmarený. Evu Loutsovú našli zavraždenú.

A tu sa do hry zapája komisár Sharko, ktorý prichádza na to, že študentku nezabila opica, ale nafingovanú vraždu má na svedomí ktosi iný. Sharko, kontroverzný a osobitý vyšetrovateľ, ktorému ako nálepka na čele svieti jeho minulosť v psychiatrickej liečebni, sa do prípadu vrhá plnou parou. Jeho osobný život je rozorvaný a z lásky k bývalej spolupracovníčke Lucie Henebellovej neostalo nič, iba trpká a bolestivá rana. K tajomnej vražde sa následne nepriamo dostáva aj samotná Lucie. Matka, ktorá prišla o jedno z dvojičiek kvôli zvrhlému vrahovi menom Carnot, si už nevie nájsť cestu k policajnému povolaniu, ani k bývalému kolegovi Sharkovi. Avšak otázky ohľadne jeho samovraždy vo väzbe ju nenechajú pokojnú a aj ona začína hľadať odpovede. Prečo výskumníčka Eva Loutsová ukrývala svoju prácu a aký bol dôvod Carnotovej návštevy – čo vo väznici hľadala?

Dejové podrobnosti prezrádzať nebudeme, potenciálneho čitateľa by sme tak pripravili o značnú dávku napätia a jedinečných odpovedí. Okrem samotného prípadu, okolo ktorého sa kniha v užších i širších súvislostiach točí, je však na pretrase ešte jedna téma, sila evolúcie. A tá často vyráža dych. „Skutočnosť, že žijete znamená, že žiaden z vašich predkov neumrel skôr, než sa stačil zreprodukovať, a to od úplného dávnoveku. Viac, než dvadsaťtisíc generácií, komisár, ktoré zasadili malé semienko, aby sa dostali až sem k vám,“ odhaľuje Sharkovi zmysel a fascináciu genetikou istá výskumníčka, u ktorej zavraždená obeť pôsobila. Otázky ohľadne evolučného smerovania, prirodzeného výberu sily a tajomnej minulosti predchodcov človeka, dodávajú románu Gataca pôsobivý, až takmer mysteriózny nádych. Thilliezovi sa podarilo logicky poprepájať jednotlivé línie a dodať mu ešte čosi viac, ako napínavý príbeh. Tým bonusom je pozvánka do sveta genetiky, ktorý o našom súčasnom živote prezrádza omnoho viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Franck Thilliez (1973) je absolvent informatiky. V roku 2003 začal písať detektívne romány a trilery. Najväčší úspech mu priniesol román Izba mŕtvych (Chambre des Morts), ktorý v roku 2007 do filmovej podoby úspešne adaptoval Alfred Lot.

Svetovú popularitu mu však priniesol až román Syndróm E (Artforum 2013) prvý diel diptychu venovanému násiliu. Spoločne s románom Gataca (Artforum 2014) sú Thilliezovými osobnými Dejinami násilia.

V románoch Francka Thillieza sa spája to najlepšie z tradície frankofónneho detektívneho žánru. Dve výnimočné postavy vyšetrovateľov komplikovaná Lucie Henebellová a schizofrenik Franck Sharko sú stvorení na pátranie po psychopatických vrahoch a odhaľovanie tých najzvrátenejších motívov. Thilliez zároveň nezostáva ľahostajný k francúzskym dejinám a chybám, ktoré táto európska veľmoc napáchala vo svojich kolóniách.