Taylor Adams: Zásah

Aj druhá kniha od Taylora Adamsa Zásah bola pre mňa jasnou voľbou po tom, ako som si prečítala predošlú Niet úniku a spoznala Adamsov geniálny rozprávačsky štýl.  Tento autor dokáže v jednej knihe opísať jeden jediný deň, alebo len zopár hodín zo života postáv tak napínavo a neúprosným tempom, že ani na chvíľu vám nenapadne zastaviť sa v čítaní, stačí mu 5 hodín, aby ich premenil na dokonalú drámu

V knihe Zásah sa manželia Elle a James Eversmanovci na ceste za novým životom ocitnú uprostred Mohavskej púšte, kde na chvíľu odbočia zo svojej trasy kvôli obchádzke a dostanú sa presne na miesto, kde ich presne chce mať. Kto? Neznámy snajper. Znie to neuveriteľne, ale Elle a James sa práve ocitli na muške psychotického zabijaka, ktorý zabíja len tak a zo začiatku sa zdá, že nemajú žiadnu šancu. Všade naokolo je len rozľahlá otvorená púšť, pustatina, v ktorej niet miesta na úkryt, Skryť sa môžu len za ich pokazené auto a do zotmenia zostávajú 4 hodiny. A tak sa začína neplánovaná hra na schovávačku, skutočný boj o holý život.

„Táto púšť zabíja.“

A toto je ten moment, ktorý čitateľa „nakopne“, až kým so zatajeným dychom nedočíta posledné riadky. Taylor Adams celý ten dej vystupňuje do maximálneho napätia a mrazivého alebo skôr lepkavého nebezpečenstva, že si pri čítaní možno budete obhrýzať nechty, alebo sa vzdáte obeda, len aby ste sa dostali až na samotný koniec knihy. Ak si už budete myslieť, že urputný boj o prežitie je na dosah, nepriateľ zasadí ďalší úder, a jeho zásah nemusí minúť cieľ. V tomto je Taylor Adams jednoducho dokonalý, čitateľovi ani svojim postavám nikdy nič neuľahčí, vždy nájde nejakú trhlinu, ktorou sa veci nakoniec pokazia, ale nakoniec im dá takmer nadľudské schopnosti alebo možno je to len bojovný charakter a dobrý intelekt, aby to všetko dokázali zvrátiť.

Kniha Zásah je zároveň výborný psychotriler. Najčastejšie emócie, s ktorými autor pracuje u čitateľa sú strach a nevedomosť, má veľa nástrah a nečakaných zvratov. Vedie nás nielen do mysle Jamesa a Elle, ale tiež do vrahovej hlavy – do jeho zlom posadnutej časti, pričom nemáme šancu vypátrať kto to vlastne je, okrem toho, že je pripravený strieľať na všetko živé, čo sa pohne v Mohavskej púšti, špeciálne na bezbranných a nič netušiacich ľudí.

„Ide o to, že ak sa chytíš do pasce, si presne tam, kde ťa tvoj nepriateľ chce mať. On tú pascu nastražil. Ak tam zostaneš, a dáš si vnútiť pravidlá, nemáš šancu.“

Pri tejto druhej knihe od Taylora Adamsa sa vlastne neviem rozhodnúť, ktorá z vydaných kníh, bola lepšia. Myslím, že obidve sú výborné, strhujúce, nepredvídateľné, budiace strach aj nádej zároveň. Každá prečítaná stránka stojí za to, dostane sa vám pod kožu, častokrát zadržíte dych a nebudete vedieť, ako sa to všetko ešte môže zvrtnúť a čo si ešte pre vás autor v knihe pripravil. Odporúčam obe knihy Niet úniku aj Zásah a sľubujem vám, že sa od nich nebudete vedieť odtrhnúť.

„Možno si na diaľku nedotknuteľný, ale z blízka si len obyčajný človek.“

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Instagram: @tereza_zolakova