Denisa Fulmeková: Doktor Mráz

Obviňovali z toho Židov, ktorí mali byť vyvezení do Maďarska, ale tamojšia strana ich neprijala, takže ostali visieť kdesi medzi hranicami.

V knihe Doktor Mráz sa ocitáme v dedinke Himberany neďaleko Bratislavy, kde žije pokojným životom právnik Albert Marton so svojou manželkou a dcérou Aničkou. Vo februári 1939, aby ochránil svoju rodinu pred následnou arizáciou, si zmení meno na Mráz. A tým sa to všetko začne, ked jedného dňa sa o sebe dočíta v prorežimovom Gardistovi článok, že si zmenil meno preto, aby zakryl, že je Žid. Vtedy totiž vyšlo vládne vyhlásenie, ktoré určovalo, kto je považovaný za Žida. A Albert Mráz to nespravil len preto, aby odviedol pozornosť vládnej strany od svojej rodiny, ale tiež preto, lebo už dávno pred sobášom s manželkou Alžbetou sa dal prekrstiť a prijal evanjelickú vieru.

Táto malá knižka rozpráva síce fiktívny príbeh o rodine Mrázovcov, ale hodnoverne podáva obraz vtedajšej spoločenskej situácie v novovzniknutom Slovenskom štáte, upozorňuje najmä na ekonomické pozadie a postoj malomešťanov spolupracujúcich so stranou Hlinkova garda k Židom. Doktor Mráz nie je len príbeh o jednej židovskej rodine, ale otvoreným a úprimným spôsobom hovorí o období, v ktorom mnohí vďaka vidine bohatstva a majetkov zrádzali svojich priateľov, susedov, kolegov. Druhá svetová vojna priniesla nenávisť a zlo aj do Himberan, kde pôsobí advokát Mráz a okrem neho aj jeho najväčší nepriateľ, tiež advokát Juraj Rarbocký.

Kniha Doktor Mráz je nenápadným sprievodcom dejinami samostatného Slovenského štátu, jej prelomovými udalosťami aj postavami a zároveň zdôrazňuje boj o moc, závisť, šírenie nenávisti, sebeckosť ľudí a túžbu niečo vlastniť a mať pohodlný život.

„Hociktorý z nich, aj keď žije utiahnuto a čuší, je pre Slovákov nepriateľom štátu.“

Táto kniha zapôsobí na čitateľa aj tým, ako je podaná – jednotlivé kapitoly sa  pravidelne striedajú z pohľadu autorky alebo možno aj neznámeho rozprávača a z pohľadu dcéry doktora Mráza, ktorá sa spomienkami vracia do svojho detstva, aby nám predostrela ich vtedajší rodinný život – život pred vojnou aj počas nej, ako sa zmenila ich identita, čo všetko to so sebou prinieslo, a čomu museli nakoniec čeliť nielen kvôli zmenu priezviska, ale najmä kvôli všeobecnému nepriateľskému postoju ľudí z vyšších aj nižších spoločenských kruhov. To striedanie kapitol bolo veľkým spríjemnením samotného deja, ale zároveň veľmi dôležitým posolstvom o tom, čo sa v tej dobe reálne mohlo diať v mnohých slovenských rodinách počas vypuknutia druhej svetovej vojny. Zmenili sa podmienky spolužitia, spoločenského postavenia, bezstarostnosť nahradila neistota, protekcionizmus, nespravodlivosť a z veľkej časti závisť a nedoprajnosť. Ale na druhej strane nám autorka v príbehu ukázala silu priateľstva, vôľu nevzdávať sa, silné puto k rodine, ale aj mladú lásku, ktorá vyzerala, že všetko prekoná, nebyť vojny.

„Keď sa človek plný nenávisti zaštíti oficiálnou politikou, je zložité tomu čeliť.“

Život v ohrození nie je nikdy voľbou ľudí, voľbou žiadnej rodiny, a aj napriek tomu sa v nej mnohokrát nevinní a bezbranní ľudia ocitnú. Ale nakoniec každé zlo sa dá zvrátiť, ak máte aspoň odrobinku šťastia a viery v to, že sa zachránite aj pred tým najväčším nepriateľom.

Knihu Doktor Mráz od Denisy Fulmekovej odporúčam prečítať každému, kto sa zaujíma o vojnovú tematiku, ale aj históriu, najmä tú našu slovenskú. Doktor Mráz je jedna z troch kníh z vydavateľstva Slovart, ktoré sa nachádzajú vo finálovej desiatke Anasoft litera 2019 a je tam určite právom. Zaslúži si našu čitateľskú pozornosť.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Instagram: @tereza_zolakova

Taylor Adams: Zásah