Tim Marshall: Zomrieť pre vlajku

Zamysleli ste sa niekedy nad pôvodom vlajky? Čo znamenajú jednotlivé farby, ich definície? Knižná novinka Zomrieť pre vlajku rozpráva príbeh najvýznamnejších vlajok sveta. Približuje nám pôvod látky pochádzajúci z tradície pozdĺž hodvábnej cesty. V dnešnej dobe majú vlajky moc, stelesňujú nabité emócie, ak dôjde k hanebnému zaobchádzaniu s nimi, má to katastrofálne následky pre spoločnosť. Autor upozorňuje na veľkú úlohu vlajok, sú stelesnením jednoty, mieru, zároveň môžu vyjadriť strach a upriamiť pozornosť sveta na seba.

Marshall naberá kurz zo západu na východ, prostredníctvom jednotlivých kapitol nám prináša  nabité informácie o symboloch jednotlivých štátov, inštitúcií. Úvod knihy venuje hviezdam a pruhom. Ak ste tipovali vlajku Spojených štátov amerických, tip vám vyšiel. Príbeh americkej vlajky v podaní Marshalla je cestou minulosti na ktorú sa vydávame z pohodlia domova. K histórií pridáva novodobé udalosti, opisuje veľký vlastenecký biznis, po roku 2001. Upresňuje čo znamená kódex vlajky, ako sa majú občania o ňu starať. Spoza veľkej mláky na východ, krása britskej vlajky závisí od toho, kto sa na ňu pozerá. Inak ju vidí Angličan, Škót ju vníma osobitne.

Na Blízkom východe a v severnej Afrike vejú rôzne farby. Na ich detailoch záleží, prísne sa dodržiavajú pravidlá ako majú visieť, kde sa môžu nachádzať a čo hrozí ak pravidlá porušíte. Najvýraznejšiu časť knihy môžeme považovať kapitolu o strachu. O posolstve neštátnych subjektov šíriace hystériu, smrť skrývajúcu sa pod propagandistickou vlajkou hrôzy, ktorá má rôzne podoby. Autor hovorí o ich jadre, odkiaľ pochádzajú, čo stelesňujú a ako ich vidí svet.

Kniha obsahuje široké spektrum vlajok. Pomáha nám identifikovať vo svete kto sme, zároveň nás vie spájať do jednotlivých globálnych inštitúcií. Príkladom je univerzálna belasá vlajka Organizácie Spojených národov. Je symbolom myšlienky zjednoteného sveta. Ako druhý príklad uvádza Marshall dúhovú vlajku hnutia LGBT o ktorej hovorí ako o koncepte slobody platnej pre všetkých ľudí bez rozdielu. Dúhová vlajka vyvolávala a stále vyvoláva búrlivé emócie, tak ako spája spoločnosť vie ju aj rozdeliť. Rozdiely vo farbách, v jazyku, kultúre  nezmenia fakt, že žijeme spoločne na jednej planéte, máme sa správať k sebe s rešpektom a ekologicky k našej planéte.

Zomrieť pre vlajku je kniha plná historicko-politických informácií, snažiac sa vysvetliť staré a nové symboly, ktorým by sme mali rozumieť. Pri čítaní knihy cestujeme do minulosti, na novej strane kapitoly sa môžeme pokojne ocitnúť v búrlivom dave protestujúcich ľudí, alebo sedieť v kongrese schvaľujúc nové farby vlajky. Tim Marshall sa opäť stáva turistickým sprievodcom krížom-krážom celým svetom.

Začítaj sa.

Za recenziu ďakujeme Danielke Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_