Alex Dahl: Chlapec pri dverách

Niektorí ľudia dostanú od života všetko a udržia si to, iní majú málo, a ešte aj to stále strácajú.

Cecilia a Johan Wilborgovci sú pár, ktorý žije v bohatom nórskom mestečku Sanderfjord so svojimi dcérami a zdá sa, že všetko sa v ich živote odvíja, ako má. Ceciliinou snahou je udržať si tento dokonalý život, ktorý sa zmení v okamihu, keď sa objaví neznámy chlapec, ktorého si rodičia neprišli vyzdvihnúť po hodine plávania. Nakoniec je to Cecilia, na ktorej pleciach ostane odviezť ho domov. Ale háčik je v tom, že chlapec normálny domov nemá, a zdá sa, ako keby nemal ani rodičov, na adrese, kam ho podľa informácii v škole má odviezť, je len opustený dom.

Toto je len začiatok konca, lebo všetko sa začalo dávno predtým, než neznámy chlapec vstúpil do plavárne a rovnako tiež do Cecilinho života.

Desivé a bolestivé spomienky bolia menej, keď ich odkryjeme a venujeme im troch pozornosti, ale nie zas priveľa.

Autorka Alex Dahl si pre nás pripravila majstrovsky vymyslený príbeh, ktorý vás v kombinácii s desivou atmosférou a spleťou tajomstiev pohltí natoľko, že pri čítaní budete mať pocit, že možno už viac neznesiete, ale musíte to dočítať. Mňa táto kniha chytila najviac po prvých sto stranách, kedy dej bol už ako rozbehnutý vlak, ktorý sa nedal zastaviť. Čím zamotanejšie to bolo, tým lepšie. Spôsob, akým to autorka celé podala a ktorý si zvolila, ma ohromil. Celý príbeh nám zväčša rozpráva samotná Cecilia, ktoré sa v istom momente vystrieda na chvíľu s rozprávaním ďalšej, kľúčovej postavy Anniky, ale autorka nezabúda ani na chlapcovo podanie udalostí tak, ako ich vnímal on, vo svojom detskom myslení a vo svete, ktorý už s detskou bezstarostnosťou nemá nič spoločné.

V knihe nájdete okrem pútavého a silného príbehu aj veľa surových a smutných momentov, ktoré pohnú každým, kto má citlivú dušu, ale na druhej strane ukazuje lásku a nezlomnú vieru v ľudí, ktorí vo svojom živote neustále s niečím a niekým bojujú. Chudoba, drogy, násilie, smrť sú vážne témy, ktoré sa v tejto knihe nedajú prehliadnuť. Ale páčilo sa mi, že vďaka niektorým postavám sa to na istých miestach zlepšilo, a všetko vyzeralo aj ináč, než len zle a zúfalo.

Naozaj je nesprávne veriť, že človek sa dokáže zmeniť a vyjsť zo zúfalej situácie silnejší a vyrovnanejší?

Takéto a aj iné zamyslenia nachádzame počas čítania v denníkoch Anniky – drogovo závislej ženy, ktorá príde o rodičov, nemá dokopy nič, čo by ju držalo nad vodou, len jedného priateľa, drogy a istú priateľku, ktorá jej pomáha dostať sa zo závislosti do normálneho života. Práve jej venuje riadky písané v denníkoch.

Teraz som tu len ja, Annika, a loď svojho života vediem opatrne. Vody, po ktorých sa plavím, boli odjakživa búrlivé, ale ako zázrakom sa mi v hodine dvanástej znova podarilo nájsť bezpečný prístav.

Kniha Chlapec pri dverách vás chytí za srdce, je drastická a ľudská zároveň, je priama voči čitateľovi, ale klamlivá voči postávam v nej. A práve tie postavy ju robia takou nezabudnuteľnou. V jednej chvíli ich nedokážete pochopiť, ale súcit je to, čo vám aj tak ostane po dočítaní tejto knihy. Lebo nič nie je ako vyzerá, a nakoniec aj tak nás osud dobehne. Dokonalý život je ťažké si udržať, ak nehráme podľa jeho pravidiel.

Chlapec pri dverách od Alex Dahl  je neopísateľne dobre napísaná kniha, ktorá vám nedá vydýchnuť, kým ju nedočítate a nepochopíte. Ako málo stačí, aby sa niekoho život obrátil naruby a zanechal po sebe ničivú spúšť.

Myslela som si, že jeho prítomnosť bude znamenať koniec našej rodiny, ale teraz viem, že je to jediná cesta, ako ju zachrániť.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej. :)

Nájdete ju aj na jej Instagram profile: @tereza_zolakova