Nové objednávky už nestihneme doručiť do Vianoc.
Zoznam predajní

Vydarený Návrat do Budúcnosti – Návrat do budúcnosti / Gustáv Murín

Autor: Panta Rhei Tím, 29. augusta 2010

„TAK SA VRACIA. Po dvadsiatich rokoch. Nášhrdina,“ týmito slovami začína Murín svoju najnovšiu knihu s netradičným názvom: Návrat do Budúcnosti. Musím ale na úvod napísať, bez snahy o nejaké lichotenie autorovi, že sa mu podaril pekný literárny kúsok s dosť veľkým podielom autobiografie, verného vykreslenia sídliskového prostredia, myslenia ľudí a opisu ich charakteru či zmýšľania.

Osobne som sa totiž obával, že Murín pri svojej spisovateľskej univerzálnosti (píše popularizačné encyklopédie, vedecko-popularizačné štúdie a iné vážne veci), ponúkne dobrú tému, ale písanú jazykom vedca či odborníka na nejaké vedy, ktorého by mali čítať skôr iní vedátori, než obyčajní ľudia. Našťastie som sa mýlil, Murín nám ponúka svieže dielko, ktoré je zamyslením sa nad časmi minulými a opisom postáv či postavičiek malého panoptika jedného sídliska a ich pomalej zmeny ich postojov k životu.
V úvode sa Nášhrdina (hlavná postava) vrátil do miest svojej mladosti – na sídlisko Budúcnosť. Vrátil sa po rokoch emigrácie, po smrti svojej matky. Od prvých strán knihy je konfrontovaný so spomienkami na minulosť v byte, kde býval, na sídlisku s názvom BUDÚCNOSŤ. „ Tento byt je ukážkovým strojom času. Vlastne nie celkom, konzerva času to je!“ Spomienky na minulosť, iba že krajšie, mal po prvých stretnutiach s osobami, ktoré mu pripomínali minulosť – spolužiakom Cecom a vychovaváteľkou zo škôlky. Nasledujúci dej knihy vás doslova a do písmena vtiahne do seba. Osobne som sa pristihol, ako pomerne rýchlo obraciam stránky v knihe a v niektorých momentoch so zatajeným dychom sledujem príhody Nášhohrdinu. Zisťuje, že „niektoré veci sa nemenia ani desaťročiami. Budúcnovské kúpalisko sa vyznačovalo jednou vlastnosťou – voda tu bola buď krištáľovo čistá, ale studená ako z ľadovca, ale bola časom už aj teplá ale špinavá.“ Podobne Nášhrdina zistil, že aj na sídlisko Budúcnosť už dorazil kapitalizmus, aký mali v Amerike (kde bol v emigrácii) už niekoľko desiatok rokov predtým... Ekonomickú silu nadobudli developeri, ktorí sa nielen na sídlisku Budúcnosť „postarali“, že zeleň, poprípade aj nejaký – ten park zo sídliska hneď zmizli a stali sa z nich pozemky. Podobne aj poľnohospodárska pôda, ktorá sa stala lukratívnou, keď sa zo dňa na deň zmenila z poľnohospodárskej pôdy – pozemku na pozemok stavebný. A aby tej radosti nebolo málo, Nášhrdina sa po mnohých príbehoch a stretnutiach na sídlisku Budúcnosť dozvie, že je s najväčšou pravdepodobnosťou otec... Správna detektívka života, v tom najlepšom slova zmysle, ktorú sa rozhodne oplatí prečítať.

(Štefan Michalík)

Gustáv Murín (1959) publikoval počas vysokoškolských štúdií články o ochrane životného prostredia, z oblasti kultúry a poviedky v denníkoch a časopisoch. Knižne debutoval roku 1989 reportážnou prózou Případ pohřbeného hřbitova vychádzajúcou z jeho ekologických úsilí a ochranárskeho zmýšľania.

Nasledovali zbierky poviedok a esejí, romány, novela, vedecko-popularizačná štúdia o biológii, úvahy o manželstve, o dlhovekosti, faktografia o organizovanom zločine, popularizačné encyklopédie a zbierky cestovných príbehov.

Gustáv Murín autorsky spolupracoval so Slovenským  rozhlasom, napísal rozhlasové hry, autorsky aj účinkovaním prispel k viacerým televíznym reláciám.

Najväčší čitateľský ohlas zaznamenala jeho „Mafiánska séria“, ktorá vyšla vo vydavateľstve Marenčin PT: Mafia v Bratislave - 1989 – 1999 dekáda zločinu a trestu (2009),  Mafia na Slovensku - Osudy bossov Černákovej éry (2009),  Boss všetkých bossov - Mikuláš Černák (2010),  Mikuláš Černák (2010), ... viac