DOPRAVA ZADARMO PRI NÁKUPE OD 15 EUR

Iba jeden deň alebo Život naruby

Autor: Diana Mašlejová, 7. apríla 2014

Lovestory pre mládež väčšinou nie sú založené na hlbokých reflexiách, náročných ponorov do psychológie postáv, ani polemikách o spoločensky pálčivých témach. Keď sú však dobre a sviežo napísane, môže ísť o uspokojivé a kvalitné čítanie. Niečo ako zákusok po nedeľnom obede. Padne dobre, ale na druhý deň si už naňho nespomeniete. Do kategórie príjemnej a rozptyľujúcej literatúry patrí i najnovšia kniha úspešnej americkej spisovateľky Gayle Formanovej s názvom Iba jeden deň.

Aj keď to nie je vopred určené, rozsahom hutný román Iba jeden deň zaujme najmä dospievajúcich čitateľov a čitateľky. Hrdinkou príbehu je Allyson, mladé dievča čerstvo po maturite. Jej život beží presne ako hodinky, poctivá študentka, vychovaná dcéra a spoľahlivá kamarátka nemá veľa chuti a času na dobrodružstvo a rozptýlenie. Rodičmi naprogramované štúdium na univerzite ju veľmi neláka, ale ani neodrádza. Je to skrátka tak, ako je, načo okolo toho robiť zbytočné rozruchy... Zvrat na seba však nenechá dlho čakať a príde v podobe darčeka – výletu do Európy.

Allyson spolu so svojou odvážnejšou priateľkou Melanie zozačiatku dodržiavajú všetky pokyny slečny Foleyovej, veliteľky mladých amerických študentov na ich krátkodobom pobyte za kultúrnou Európu. Až sa im jeden večer naskytne príležitosť navštíviť Shakespearovu hru Večer trojkráľový. Predstavenie pod holým nebom Allyson hlboko zasiahne a podobne na ňu zapôsobí i mladík menom Willem, ktorý sa objavuje v druhom dejstve. Šok prichádza až potom, ako uvoľneného a spoločenského Willema stretávajú dievčatá deň na to vo vlaku do Londýna. Medzi Allyson a Willemom to zaiskrí (aspoň tak to vníma samotná hrdinka) a tak chalanovi netrvá dlho, kým ju presvedčí naskočiť na celkom iný vlak – do Paríža. Len oni dvaja, iba jeden deň. A nesmelá, podozrievavá Allyson sa v tú chvíľu mení na Lulu (podľa prezývky starej americkej herečky) a Willem sa zase stáva Sebastiánom, podľa úlohy, ktorú si zahral v Shakespearovej hre.

Takmer žiadne peniaze, vzrušenie z nebezpečenstva a obrovská vlna radosti Lulu okamžite prevalcujú. V Paríži pár prežíva nádherné chvíle plné slobody a uvoľnenia, no zatiaľ čo u Allyson ide o celkom nové pocity, nezdá sa, že by Willem takúto situáciu zažíval po prvýkrát. Nadobro ich (samozrejme) spojí spoločná noc a ešte jedna kriminálna príhoda, po ktorej ostáva Allyson škrabanec  na krku. Lenže ráno mladý Romeo bez stopy zmizne a spolu s ranou v Lulinom srdci si odnesie aj jej drahé hodinky. A tak sa mladá, nešťastná a zamilovaná cestovateľka vracia späť do Ameriky, aby splnila predstavy svojich rodičov a začala navštevovať prípravné kurzy pre štúdium medicíny. Jej život v druhom dejstve charakterizuje zmena osobnosti a prejavu. Lulu sa v Allyson hlboko zakorenila a ona už nechce byť iba nemou ovcou. Prihlási sa preto na seminár o Shakespearovi a po roku sa rozhodne vrátiť sa na miesto „činu“ a nájsť svoju jednodňovú lásku. Či sa je to podarí však necháva autorka do poslednej chvíle zatajené.

Iba jeden deň možno pochváliť za neustály zvrat udalostí, udržanie napätia v čitateľovi i za uveriteľnú hlavnú postavu a jej život. Nevýhodou je príliš jednoducho naservírované posolstvo a príbeh, ktorý pre ostrieľaných literárnych milovníkov nemá mnoho čo ponúknuť. Prirodzene, aj Allysonina cesta za láskou a slobodou je troška pritiahnutá za vlasy, ale kde inde sa dá zažiť takýto obrat, ak nie v literatúre. Kniha Gayle Formanovej je dôkazom, že cesty za šťastím, slobodou a láskou sú čoraz modernejšie a čitateľsky príťažlivejšie. Ponúkajú totiž nádej, že šanca nájsť samú seba je vždy. Stačí len prekonať strach.

Gayle Formanová (1970) je oceňovaná prozaička a rešpektovaná novinárka, ktorá sa vo svojich článkoch venuje predovšetkým problémom dospievajúcej mládeže.

Celosvetovým hitom sa stal v poradí tretí román Gayle Formanovej z roku 2009 nazvaný Ak zostanem (Zostaň so mnou), ktorý doteraz vyšiel vo viac ako tridsiatich krajinách po celom svete. V roku 2013 sa kniha stala predlohou k rovnomennému filmu - If I stay. Príbeh pokračuje nemenej úspešným románom Kam si zmizla (2015).

Vydavateľstvo Ikar vydalo v novej edícii YOLI ďalšiu úspešnú knihu Iba jeden deň (2013) a jej pokračovanie Iba jeden rok (2014).